Razia

Kvinna i blå vårdkläder Kvinna i blå vårdkläder Kvinna i blå vårdkläder Kvinna i blå vårdkläder Kvinna i blå vårdkläder Kvinna i blå vårdkläder

Razia Sehrish arbetar som undersköterska på Lussebäcksgårdens vårdboende på vård- och omsorgsförvaltningen.

Vad gör en undersköterska på ett vårdboende?

– På Lussebäcksgården vi arbetar personcentrerat, vilket innebär att vi anpassar vård utifrån varje persons behov, livshistoria eller önskemål. Som undersköterska hjälper jag till med allt från personlig omvårdnad, måltider och medicinering till att skapa en meningsfull vardag för vara boende. Men det är också mycket mer än det. Jag lyssnar, håller sällskap, visar respekt och ser till att varje individ känner sig värdefull.

Varför valde du det här yrket?

– Det här är ett yrke där man verkligen får använda både hjärta och hjärna. Jag har alltid haft en stark känsla för att vilja hjälpa andra och samhället. Att få göra skillnad i en annan människas liv är något som ger mig energi och mening och den känslan jag kan inte beskriva.

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Jag har hjälpt samhället ända sedan jag var barn, tillsammans med min pappa. Redan då växte drömmen om att bli polis för att kunna bidra och göra bra för samhället. Men när jag började jobba inom vård och omsorg insåg jag att det här är ett av de finaste yrken som finns. Att hjälpa människor, ge dem trygghet och få dem att känna sig värdefulla går inte att jämföra med något annat yrke. Jag känner att jag har hittat min plats och utvecklats både professionellt och personligt. Varje möte med en boende har lärt mig något nytt.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– Man kan läsa vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller som vuxenutbildning. Det finns även möjlighet att läsa till specialistundersköterska inom olika områden. Det är ett yrke där det alltid finns något nytt att lära sig.

Kan du berätta om något kul eller intressant som är på gång hos er just nu?

– På Lussebäcksgården vi jobbar aktivt med att göra vardagen mer levande för kära boende med allt från fikastunder och promenader till musik. Vi har underhållning flera dagar i veckan, och just nu planerar vi sommarfest tillsammans med de boende och personalen. Det skapar både glädje och gemenskap. Vi har vi just nu extra fokus på måltiderna, både näring och trivsel är viktiga. Chefen, sjuksköterskan och dietisten har tillsammans planerat mellanmål för hela månaden, och till helgen bjuder vi på något festligt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är relationerna. När någon tar din hand och säger ”Tack för att du finns”, då vet du att du gör skillnad. Att kunna ge trygghet och glädje till en annan människa är något annat som jag inte kan beskriva. Det är ovärderligt.

Vad har du för utmaningar?

– Eftersom jag inte är född i Sverige kan det ibland vara en utmaning att förstå när äldre pratar med olika dialekter. Men jag lär mig hela tiden. Sen måste man också vara stark både fysiskt och psykiskt eftersom man ofta möter människor med olika kognitiva sjukdomar och måste kunna hantera många olika situationer på egen hand. Det kräver tålamod, empati och självständighet.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Dagen börjar med att vi hjälper boende att gå upp, göra morgonhygien och äta frukost. Vi fortsätter sedan med medicinering, aktiviteter, journalföring och andra dagliga sysslor. Vi kommunicerar även viktig information till kollegor genom rapporter och planerar resten av dagen tillsammans. Men det viktigaste händer ofta i de små sakerna – ett samtal, ett skratt eller att bara vara där. Varje dag är annorlunda, men du känner alltid att du gör skillnad.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Det finns många möjligheter till vidareutbildning, kompetensutveckling och att ta nya ansvarsområden. Jag känner att staden satsar på oss som jobbar här och ser vårt värde.

Finns det något mer du vill berätta?

– Jag är stolt över min karriär och allt jag gör. Det kräver tålamod, empati och styrka, men också värme, humor och ett öppet hjärta. Vi som arbetar inom vården ser ofta livets slut på nära håll, men vi ser också livets glädje, kärlek och tacksamhet varje dag. Det är väldigt stort.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.