Verkstaden hittade inte felet på bilen. Måste jag betala?

Det beror på. Många bilverkstäder jobbar med stegvis felsökning. Detta betyder att de börjar med att laga det som de anser är den troligaste orsaken till problemet. Om detta inte åtgärdar problemet kan det behövas mer arbete, som de då har rätt att ta betalt för, men de ska fråga dig efter godkännande innan de fortsätter felsöka och reparera.

Stegvis felsökning anses som regel vara fackmässig. Men verkstaden kan ha gjort en felbedömning och detta kan vara ett fel enligt konsumenttjänstlagens mening. Om du menar att det är det som har hänt är det du som konsument som behöver bevisa detta.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.