Vad gör jag om mitt bagage försenas, skadas eller försvinner?
För incheckat bagage ansvarar flygbolaget som du har köpt din biljett av. Vid försening, skada på eller förlust av bagaget har du rätt till ersättning från det bolag som utför transporten eller, om det är en paketresa, din researrangör.
Dessa regler finns i Montrealkonventionen som gäller i hela världen i de länder som är anslutna till den.
Blir bagaget försenat eller kommer fram skadat måste du omedelbart anmäla det i bagageutlämningen på flygplatsen. Du ska begära att få en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) som är ditt bevis på att du gjort en anmälan om skada, försening eller förlust. Merkostnader under väntetiden, exempelvis för kläder och hygienartiklar, kan du ha rätt att få ersättning för.
Du ska inte behöva vänta längre än 21 dagar på ditt bagage. Dyker inte bagaget upp inom den tiden eller om flygbolaget erkänner att bagaget är försvunnet så har du rätt till ersättning för dess värde.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.