Våld i ungas parrelationer

Är den du är ihop med väldigt svartsjuk? Försöker hen begränsa vilka du får träffa, vad du får ha på dig eller vad du får göra? Har du känt att du behövt ställa upp på sex som du egentligen inte är sugen på, eller gå med på något för att hen inte ska bli arg?

Var femte ungdom har varit utsatt för våld i sin relation. Våld i ungas relationer är precis lika vanligt och allvarligt som våld i vuxnas relationer.

Våld i ungas relationer är när en ung person använder våld mot sin flickvän, pojkvän eller partner eller när en ung person blir utsatt av den de är tillsammans med. Det kan också vara någon de träffar, ligger med eller har varit tillsammans med förut.

Våldet och situationerna kan se ut på många olika sätt. Våldet kan vara psykiskt, fysiskt, sexuellt eller digitalt. Om du är ihop med någon och känner dig orolig är det viktigt att vara uppmärksam på varningstecken.

Den jag är tillsammans med:

• Smsar mig överdrivet mycket och får mig att känna att jag måste svara snabbt.
  • Blir lätt svartsjuk.
  • Har åsikter om hur jag klär mig, sminkar mig, pratar eller rör mig.
  • Snackar skit om mina vänner och min familj och vill att vi tillbringar mycket tid bara vi två.
  • Får mig ibland att känna mig ledsen, rädd, skamsen, förnedrad, fel, arg, irriterad eller chockad.
  • Kräver att jag ska göra saker, till exempel dela med mig av lösenord, ställa upp på olika typer av sex för att visa att jag älskar hen.
  • Växlar snabbt mellan att vara aggressiv/kall och kärleksfull/omtänksam.
  • Hotar med att outa min könsidentitet och/eller sexualitet inför min familj eller omgivning.
  • Bestämmer om och när jag får vara öppen med min könsidentitet eller sexualitet inför andra.

Kom ihåg att alltid ta din oro på allvar och lita på din magkänsla. Det finns hjälp och stöd att få.

Här finns stöd att få

Helsingborgs tjej- och transjour (HBG TTJ) vill skapa en tryggare vardag i Helsingborg för unga tjejer, icke-binära och transpersoner mellan 13 och 25 år. Du kan chatta anonymt på måndagar kl 19-22 eller kontakta jouren via mejladressen hej@hbgttj.se. Volontärerna finns för att stötta, samtala och ge tips. Det är alltid gratis att söka hjälp!

Ungarelationer.se ger stöd och information till dig upp till 20 år som blir utsatt i din relation, är kompis till någon som blir det, eller är den som utsätter. Det kan vara pågående eller ha hänt tidigare. Chatten är öppen 20-22 varje kväll, du kan vara anonym och det är helt gratis.

Stöd till dig som förälder

Det finns även stöd till dig som förälder om du misstänker att ditt barn eller en ungdom i din närhet blir utsatt för våld eller utsätter sin partner för våld. På ungarelationer.se finns stöd och information för dig som vuxen.