Parkeringstillstånd för privatpersoner

Så här gör du för att hyra parkeringsplats och aktivera ditt digitala parkeringstillstånd av Helsingborgs stad.

Vi jobbar med digitala parkeringstillstånd från och med början av 2021. Det betyder att din bils registreringsnummer räcker för att vi skall kunna identifiera ditt parkeringstillstånd.

Som regel erbjuder vi parkeringstillstånden som månadsprenumerationer och de betalas i förskott. Efter påbörjad prenumeration dras månadsavgiften från ditt betalmedel den siste i varje månad.

Steg 1

Skapa ett konto med ditt mobilnummer. Det är via detta konto som du sedan köper och ställer in dina parkeringstillstånd eller ställer dig i kö.

Skapa konto gör du genom att:

  • Klicka på ”Ny Användare”.
  • Ange det mobilnummer som du vill koppla till ditt konto.
  • Använd telefonnummer som är personliga och undvik gärna jobbtelefonnumret.
  • Klicka på ”Skicka SMS”.
  • Fyll sedan i koden du fick i SMS:et och klicka på ”Validera kod”.

Steg 2

Fyll i uppgifter och lägg till betalmedel via menyn till vänster. Där klickar du på ”Din profil” och fyller i dina uppgifter. Alla rutor är obligatoriska att fylla i. När du är klar klicka på ”Spara”. På denna sida kan du även byta lösenord om du skulle behöva det.

Steg 3

Sedan behöver du lägga till ett betalkort. Det gör du genom att i menyn till vänster klicka på ”Profil” och sedan ”Betalningsmedel”. Här behöver du lägga till minst ett kort. Lägger du till flera kort, till exempel ett privat- och ett företagskort, kommer du kunna välja vilket kort som skall användas för varje tillstånd du köper. Väljer du lägga till flera kort måste du utse ett huvudkort. Detta kort kommer då vara förvalt vid köp och användas om något av de andra korten inte fungerar.

Klicka på ”Lägg till betalkort”. Då öppnas vår portal för säkra kortköp. Ett litet belopp kommer att debiteras och sedan återbetalas på ditt kort under registreringen. Detta för att säkerställa att kortet fungerar. Du kan välja mellan Visa, MasterCard eller Maestro-kort.

Kontrollera och komplettera med namn, adress och e-post (OBS! Dessa fält måste fyllas i).

Steg 4

Tänk på att öppna ditt kort för internetköp inför registreringen. Efter att du fyllt i alla uppgifter fortsätter du genom att klicka på den stora ljusblå knappen som börjar med ”Ja, jag godkänner…”. I nästa steg behöver du bekräfta ditt kort. Detta skiljer sig från kortutgivare till kortutgivare men du får upp instruktionerna som du behöver följa för att komma vidare. När registreringen är klar ska du ha slussats tillbaka till den vy där du började att lägga till ett betalkort, och dessutom se det kort du nyss lagt till.

Steg 5

För att köpa parkeringstillstånd klickar på ”Köp parkeringstillstånd” i menyn till vänster. Här väljer du det parkeringstillstånd som du önskar..

Klicka sedan på ”Köp parkeringstillstånd” och välj område eller klicka direkt i kartan. När du valt område visas de parkeringstillstånd som du kan välja i det området, hur många lediga platser som finns och möjligheten att köa.

Klicka sedan på önskat parkeringstillstånd.

Steg 6

För att köpa parkeringstillstånd behöver du fylla i de uppgifter som efterfrågas på sidan.

Om startdatum går att ändra väljer du det som passar dig bäst. Vi erbjuder parkeringstillstånd per kalendermånad och du väljer alltid den förste i respektive månad som startdatum. Går den förste i innevarande månad inte att välja räknas priset normalt automatiskt ner motsvarande dagar som passerat i månaden.

Sedan behöver du godkänna köpevillkoren och klicka på ”Fortsätt”. Titta nu igenom din beställning och slutför den om allt ser rätt ut.

Steg 7

Köpet/Beställningen är avslutad när du ser en bokningsbekräftelse på skärmen. Om du har valt en produkt med startdatum i framtiden har inga pengar dragits från ditt kort. Det görs vanligtvis under natten till att parkeringstillståndet börjar gälla.

Klicka sedan på ”Mina parkeringstillstånd” i menyn till vänster. Här bör du nu se dina parkeringstillstånd. Här kan du även avsluta tillståndet eller byta registreringsnummer för vilket tillståndet ska vara giltigt för.

I menyn till vänster hittar du också ”Mina köp” där du hittar alla köp samt kvitton för utskrift.

Tänk på:

  • Ditt digitala parkeringstillstånd är inte giltigt innan det dyker upp som aktivt under ”Tillstånd” i systemet ”Parkera Helsingborg” i din profil.
  • Betalning gör du med Visa, Mastercard eller Maestrocard. När registrering och betalning är gjord blir parkeringstillståndet aktivt. Du behöver inte lämna något bevis i bilens vindruta. Kontroll görs på bilens registreringsnummer.
  • Parkeringstillstånden gäller per kalendermånad. Månadsabonnemang förlängs automatiskt om du inte aktivt säger upp ditt abonnemang.
  • Pengarna för ditt parkeringstillstånd dras automatiskt vid varje månadsskifte, det är därför viktigt att det finns täckning på kortet vid denna tidpunkt. Går inte köpet igenom görs nya försök att genomföra köpet inom fyra dagar. Går inte köpet igenom inom dessa fyra dagar avslutas ditt avtal och din parkeringsplats sägs upp med omedelbar verkan. Du kan själv byta det registreringsnummer som ska vara kopplat till tillståndet i e-tjänsten. Om du har en så kallad personlig skylt, använder du det som står på registreringsskylten och inte det underliggande registreringsnumret.
  • Du kan byta registreringsnummer när som helst och hur ofta som helst i e-tjänsten.
  • Om du vill avsluta ditt parkeringstillstånd på abonnemang, gör du det i e-tjänsten Ditt digitala parkeringstillstånd (länk till en annan webbplats som öppnas i nytt fönster).
  • Abonnemanget löper på tills uppsägning sker av hyresgästen eller Helsingborgs Stad. När uppsägning sker så löper abonnemanget ut aktuell månad den sista dagen i månaden.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.