Det här gör vi

HelsingborgExpressen ska köra den rakaste, snabbaste vägen till centrum. Det innebär en minskad restid in till centrala Helsingborg från både Dalhem och Råå. Hållplatserna på sträckan blir stationsliknande med bättre och längre väderskydd. Här får du information om vad vi gör och varför vi gör det.

Helsingborg växer och vi vill att fler ska resa kollektivt och hållbart. Skånetrafiken och Helsingborgs stad förbereder för spårvägsliknande resor i Helsingborg. Med start sommaren 2019 kan du resa snabbt, bekvämt och hållbart med HelsingborgExpressen på linje 1. Helsingborgs stad bygger busskörfält och gör plats för nya hållplatser med extra långa väderskydd. Skånetrafiken förbereder för en bekvämare resa med nya bussar och tydlig reseinformation.

Det här gör vi

I juni år 2019 ska HelsingborgExpressen trafikera linje 1. För att det ska vara möjligt behöver Helsingborgs stad bygga om gator och hållplatser i olika etapper. De största förändringarna blir på Råå, på Planteringen, på Söder och på Drottninghög. Det handlar till exempel om att:

  • rusta upp Rååvägen och enkelrikta den norrut genom Råå för bussar och övrig trafik.
  • ge linje 1 en ny sträckning över Södergatsviadukten och Planteringsvägen.
  • bygga en ny hållplats vid Tingshuset istället för Södergatan och Carl Krooks gata förbi Gustav Adolfs torg.
  • ge linjen en ny sträckning på Vasatorpsvägen förbi Drottninghög och bygga tre nya hållplatser.

Preliminär tidplan

  • 2016: Landskronavägen till Kielergatan.
  • 2017: Rååvägen, Planteringsvägen och Vasatorpsvägen.
  • 2017-2019: Ombyggnad av Drottninggatan och Järnvägsgatan
  • 2018: Planteringsvägen och Vasatorpsvägen.
  • 2019: HelsingborgsExpressen sätts i trafik.

Här finns mer detaljerad information om vad som händer i projektet just nu.