Jenny
Jenny Ohlsson arbetar som överförmyndarhandläggare på överförmyndarenheten, stadsledningsförvaltningen.
Vad gör en övermyndarhandläggare?
– Vi arbetar på kommunens överförmyndarenheten som är en myndighet som enligt lag ska finnas i alla kommuner. Vi har ansvar att ha tillsyn över alla gode män, förvaltare och förmyndare, att de sköter sina uppdrag korrekt och enligt lag. Vi handlägger ärenden, utreder behov av hjälp av god man eller förvaltare, gör juridiska bedömningar utifrån vårt arbetsområde och granskar ekonomiska redovisningar. Utöver detta fattar vi beslut i en mängd frågor, exempelvis om uttag från spärrade bankkonton, placering av medel, försäljning eller köp av fast egendom, samt lämnar samtycke till fördelning av arv i dödsbo med mera. Vi har också kontakt med framförallt tingsrätten, där vi skriver yttranden.
Varför valde du det här yrket?
– Det var en ren slump. Jag arbetade en tid som ”torgare” och sålde blommor och frukt på Sundstorget. Jag hade en återkommande kund som efter en tid berättade att de sökte personal och att hon tyckte att jag skulle söka tjänsten. Jag gjorde det utan att egentligen veta vad jag sökte, kom på intervju och fick tjänsten.
Hur har din yrkesresa sett ut?
– Jag började våren 2001 på en 25% tjänst, den ökades snart till 50% och då delade jag min arbetsdag mellan överförmyndarenheten och den advokatfirma som då skötte verksamheten. År 2006 tog kommunen över verksamheten och då blev min tjänst 100%. Vi har omorganiserat oss internt under åren, från att vara två handläggare och en chef till att idag vara totalt 13 fastanställda med handläggare, administratörer, granskare och chef. Handläggarna har gått från att göra allt i alla ärenden till att idag vara ansvariga för sina egna ärenden samt täcka upp för kollegor i deras ärenden under ledigheter med mera. Under åren har mycket hänt, både lokalt på arbetsplatsen men också nationellt. Samhället förändrats med digitalisering, krav på dokumentation och effektivisering, samtidigt som lagen fortfarande är samma och inte helt tar hänsyn till förändringarna.
Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?
– Man kan tyvärr inte gå en utbildning för att bli överförmyndarhandläggare. Det hade varit önskvärt då området både är brett och komplext och det tar tid att lära sig ”hantverket”. En bra bakgrund kan dock vara jurist, ekonom, socionom eller samhällsvetare.
Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?
– Vi gör en förstudie för hur våra många, tjocka och platskrävande personakter ska kunna digitaliseras. Vi håller just nu på att rekrytera en verksamhetsutvecklare med uppdrag att förenkla processer med fokus på digitalisering och effektivitet, att göra det lättare för gode män och förvaltare i deras uppdrag, samt att bättre se och tillgodose individens behov i vår handläggning. Detta i kombination med att regeringen äntligen verkar göra något åt den utredning som kom 2021, SOU 2021:36, och förväntas lägga fram en proposition i december kan innebära flera och stora förändringar för verksamheten de närmaste åren. Mycket spännande!
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Mina kollegor, att få arbeta fritt med mycket stort ansvar, och att en dag inte är den andra lik. Jag uppskattar att få vara med och bidra till att vardagen för medmänniskor kan bli bättre med rätt stöd.
Vad har du för utmaningar?
– Frustrationen när det tar ”för lång tid” i rekrytering av gode män och förvaltare. Frivilligheten att ta ett uppdrag krockar med huvudmannens rätt och behov att få hjälp.
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Det finns inga typiska arbetsdagar hos oss. Men normalt kommer jag in till kontoret strax efter kl 7, hämtar en kopp kaffe och drar igång datorn. Stämmer av kalendern för dagen, kollar av om jag har yttranden eller annat till tingsrätten. Öppnar upp vårt verksamhetssystem och stämmer av om det kommit in något ärende (kommunikation med god man eller förvaltare i specifika personärenden), stämmer av bevakningslistan och mejlen. Vi har telefontid två timmar om dagen utom fredagar och då besvaras en mängd olika frågor, både allmänt hållna och direkt kopplade till något ärende. Vi bokar möten med gode män och förvaltare, huvudmän och anhöriga för att reda ut frågor och hjälpa i systemfrågor för redovisning med mera.
Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?
– Goda möjligheter. Jag arbetar på en enhet som vill något. Initiativ och projekt uppmuntras i den mån tid finns. Verksamheten i dag är inte den samma som 2001 när jag började och det är häftigt att ha varit med om den resan, och jag ser framemot vad som kommer komma under de närmaste åren.
Finns det något mer du vill berätta?
– Vi behöver alltid fler gode män och förvaltare, så vill just du göra en insats för en medmänniska tveka inte att anmäla ditt intresse här: https://helsingborg.se/omsorg-och-stod/socialt-och-ekonomiskt-stod/god-man-forvaltare-formyndare/bli-god-man-eller-forvaltare/