Bli god man eller förvaltare

Det behövs fler gode män och förvaltare. Vi söker helt vanliga privatpersoner som vill göra en god insats för en medmänniska. Du får både utbildning och handledning längs vägen.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Som god man eller förvaltare är du tryggheten för en annan människa. Du ser till att hyran blir betald, håller ett öga på sparkontot, hjälper till att boka tid på vårdcentralen, stöttar i myndighetskontakter och hör av dig för att fråga om allt är bra.

Vem som behöver en god man eller förvaltare varierar. Det kan vara personer med funktionsnedsättning, med demens, de som har tappat greppet om sin ekonomi, hamnat utanför samhället eller ensamkommande flyktingbarn.

Att få en god man är frivilligt, det bygger på en handskakning om att försöka få ordning på saker tillsammans. När det inte räcker med en god man kan det utses en förvaltare. Det är en tvångsåtgärd som begränsar huvudmannens möjlighet att fatta egna, juridiska beslut och att hantera sin egendom.

Som god man och förvaltare får du utbildning för att komma igång och arvode för ditt uppdrag. De flesta uppskattar möjligheten att göra en viktig samhällsinsats.

Anmäl ditt intresse

Anmäl ditt intresse för att bli god man eller förvaltare genom att använda vår e-tjänst. Du behövs verkligen!

Till intresseanmälan