Ansök om ekonomiskt bistånd

Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd, i vardagligt tal kallat försörjningsstöd eller socialbidrag.

Du ansöker digitalt om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst som du når dygnet runt från din mobil eller surfplatta. För att kunna ansöka behöver du ladda ner appen Mitt Helsingborg. När du har laddat ner appen loggar du in med ditt BankId.

För att kunna ansöka eller logga in ska du ha en e-legitimation och vara folkbokförd i kommunen. Kontakta din bank om du inte har någon e-legitimation.

I e-tjänsten kan du:

  • ansöka om ekonomiskt bistånd,
  • se när din ansökan kom in och när den behandlas,
  • få besked om du behöver komplettera din ansökan,
  • se vad beslutet blev och varför,
  • se när du får pengar och hur mycket,
  • se hur du överklagar ett beslut,
  • se vem som är din handläggare,
  • se om du är utvald för stickprovskontroll, så spara dina papper/handlingar.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.