Livskvalitetsmodellen – ett initiativ av Helsingborgs stad och RISE för att mäta förutsättningar för livskvalitet

Helsingborgs stad vill erbjuda goda förutsättningar för livskvalitet till invånarna. Det är en målsättning med vårt arbete för en hållbar utveckling. Men vad blir då viktigt för kommunen att arbeta med? Vad driver livskvalitet i ett samhälle? Och hur kan vi mäta och följa upp förutsättningar för livskvalitet i en kommun?

Med de frågorna som bakgrund inledde Helsingborgs stad ett samarbetsprojekt med RISE, som är ett svenskt forskningsinstitut, för att försöka hitta en mätmetod som kan hjälpa oss följa och utveckla arbetet. Projektet startade i december 2020 och under hösten 2022 testades en prototyp tillsammans med Tierp, Kumla och Partille kommuner. Testet avslutades i december 2022 med goda resultat. Vi har nu en prototyp som omfattar 9 aspekter av livskvalitet (se bild). Projektet har också följts av fler kommuner och nationella organisationer och myndigheter. Det finns ett brett intresse, både i Sverige och internationellt, av att utveckla metoder för att följa utvecklingen av de ”mjuka” värdena i samhället och inte enbart mäta en kommuns framgång genom ekonomiska mått.

RISE ser nu över möjligheterna att ta arbetet vidare genom att skapa en öppen plattform för kommuner som vill använda metoden.

Är din kommun intresserad av en sådan plattform, eller att bidra till detta arbete?

Kontakta simon.karlsson@ri.se eller nicklas.korsell@ri.se.

Vill du veta mer om projektet?

Kontakta Helen.wiklund@helsingborg.se.

Livskvalitetsmodellen som illustration.
Klicka på bilden för att förstora.

Livskvalitetsmodellen som Powerpoint (207 kB).

Hållbarhetskonferens

I mars 2023 höll RISE och Helsingborgs stad en konferens i projektet att ta fram en metod för att mäta förutsättningarna för livskvalitet i svenska kommuner. Här kan du se konferensen.