Vanliga frågor och svar om budget- och skuldrådgivning
Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna till budget och skuldrådgivarna.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna till budget och skuldrådgivarna.
Med hjälp av en budget kan du planera din ekonomi. Den hjälper dig att få en överblick över hur mycket pengar som går åt, och hur mycket pengar du får in.
Sammanställ dina skulder. Ta reda på hur mycket du betalar i ränta och amortering på dina lån. Låneavier, i pappersform eller digitalt visar vilka fordringsägare du har. Kontakta dem eller logga in på respektive hemsida och ta reda på din totala skuld.
På Kronofogdens hemsida kan du läsa mer om skuldsanering. Där kan du logga in med BankID och ansöka om skuldsanering själv, eller ladda ner en ansökningsblankett. Här kan du se en film; Vad är skuldsanering
Skuldsanering är inte en lösning på kortsiktiga betalningsproblem. Du måste visa att du har försökt betala dina skulder eller gjort andra ansträngningar för att lösa situationen. Du måste också kunna leva på de pengar du har utan att ta nya lån eller få obetalda räkningar.
Skuldsanering innebär att du betalar en del av dina skulder under några år, och resten av skulderna slipper du betala. När skuldsaneringen är klar, ska du inte längre ha kvar några skulder som ingick i din skuldsanering – du är skuldfri.
Det är Kronofogden som bestämmer om du kan få skuldsanering. För att få skuldsanering måste du uppfylla vissa villkor. Du kan läsa om dessa villkor på Kronofogdens hemsida, och informationen finns på flera språk.
Budget och skuldrådgivarna kan ge dig råd och vägledning i ansökningsprocessen. Om något ändras i din ekonomi under skuldsaneringen är det viktigt att meddela Kronofogden som då gör en så kallad omprövning. Budget- och skuldrådgivarna kan hjälpa dig med att ansöka om omprövning.
Vill du hjälp med ansökan är det bra om du till första mötet tar med uppgifter om din ekonomiska situation:
Är skulden korrekt (om du har skrivit under lånet eller beställt varan) behöver du inte invända mot betalningsföreläggandet Då ska du skriva under delgivningskvittot och skicka det till Kronofogden. Du kan också godkänna det genom att logga in på ”Mina sidor” på Kronofogdens hemsida. Om du inte skriver under kan en delgivningsman komma hem till dig eller till din arbetsplats, och det kan kosta cirka 1 000 kronor.
När du har skrivit under delgivningskvittot har du 10 dagar på dig att betala skulden. Därefter blir skulden fastställd. Som bevis på att skulden är fastställd får du ett brev från Kronofogden med rubriken ”utslag”. Du behöver inte kontakta Kronofogden i detta läge. Det är först när Kronofogden vill börja utmätning som du behöver ta kontakt med dem.
Utmätning=Kronofogden tar beslutet att något du äger, som lön eller egendom, ska användas för att betala din skuld. Det kan innebära att man drar pengar direkt från lönen eller så gör man exempelvis en utmätning av din bostad.
Om skulden är fel (till exempel om någon har förfalskat din underskrift eller om du inte har beställt varan) ska du säga emot betalningsföreläggandet. Då ska du skriva ”Jag motsätter mig kravet” på delgivningskvittot, skriva under och skicka det till Kronofogden. När du har invänt mot kravet kan Kronofogden inte fastställa skulden utan lämnar ärendet vidare till Tingsrätten. Där du får möjlighet att bevisa att kravet är fel.
Inkassobolagen skickar inte alltid en obetald skuld till Kronofogden, eftersom det kostar pengar för dem. De gör ofta en kontroll med Kronofogden för att se om de har en chans att få tillbaka sina pengar genom utmätning.
Ibland kan inkassobolaget dra tillbaka en skuld från Kronofogden om de inte får tillräckligt betalt genom utmätning. Det betyder inte att skulden är betald eller avskriven bara för att den inte längre finns i Kronofogdens register. I de flesta fall är skulden fortfarande kvar hos inkassobolaget.
Om du inte kan betala på skulden hos Kronofogden eller om skulden är väldigt liten jämfört med andra skulder som finns hos Kronofogden, väljer många bolag att låta skulden stanna kvar hos inkassobolaget. Efter en tid gör de en ny kontroll och bedömning.
Försäkringskassan har infört hårdare krav på snabb återbetalning. De tuffare kraven delvis beror på ändrad lagstiftning och att myndigheten har infört ett nytt och striktare förhållningssätt till återbetalning.
Enligt huvudregeln i det nya regelverket ska en avbetalningsplan inte pågå i mer än ett år. Det innebär en stor förändring jämfört med tidigare, då avbetalningsplaner vanligen löpte längre än ett år och ibland upp till fem år.
För vissa personer blir förändringen extra allvarlig. De personer som redan har en pågående avbetalningsplan och som vill starta ytterligare en plan till följd av ett nytt återkrav behöver betala tillbaka hela skulden inom ett år.
Budget och skuldrådgivningen kan inte förhandla med Försäkringskassan om dessa återbetalningskrav. Finns det inget utrymme att betala får skulden gå vidare till Kronofogden. Det är inte möjligt att ansöka om skuldsanering när skulden har uppstått i nära tid.
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Du får inte svar på din feedback. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.