Synpunkter och klagomål på vård- och omsorg

Har du synpunkter på verksamheten som rör omsorg om äldre? Något som vi gör extra bra? Något som vi kunde göra bättre? Kontakta oss – vi vill veta!

Vi ser alla synpunkter och klagomål som viktiga verktyg för att förbättra kvaliteten på vår vård och omsorg. Genom att ta emot synpunkter från kunder, anhöriga och invånare kan vi rätta till brister och förbättra vår service. Att vi är öppna för synpunkter, klagomål och beröm skapar ett ömsesidigt förtroende och bidrar till att kvaliteten i våra verksamheter blir högre. Alla synpunkter hanteras inom den berörda verksamheten.

Vad är en synpunkt?

En synpunkt är en åsikt, ett förslag, ett klagomål, ett beröm eller en observation från en kund, patient, invånare eller anhörig. Synpunkter kan vara både positiva och negativa och används för att förbättra och utveckla verksamheten. En synpunkt ska alltid bemötas, och ansvarig chef ska återkoppla inom 10 arbetsdagar.

Så här lämnar du synpunkter och klagomål:

  • Digitalt på Helsingborgs stads hemsida under vård- och omsorgsförvaltningen.
  • Till alla som arbetar i verksamheten.
  • Till ansvarig verksamhets- eller enhetschef.
  • Via telefon till Helsingborg kontaktcenter, 042-10 50 00.
  • Via vårt formulär.
  • Via brev till ”Vård- och omsorgsförvaltningen, 251 89 Helsingborg”.
  • Via e-post till vardomsorg@helsingborg.se.

Patientnämnden

Du kan också vända dig till patientnämnden i Region Skåne gällande den kommunala hälso- och sjukvården. Patientnämnden är en opartisk instans. De gör inga medicinska bedömningar och avgör inte heller om vården har gjort rätt eller fel utan de kan erbjuda ett stöd i kontakten med kommunen.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.