Synpunkter och klagomål på vård- och omsorg
Har du synpunkter på verksamheten som rör omsorg om äldre? Något som vi gör extra bra? Något som vi kunde göra bättre? Kontakta oss – vi vill veta!
Vi ser alla synpunkter och klagomål som viktiga verktyg för att förbättra kvaliteten på vår vård och omsorg. Genom att ta emot synpunkter från kunder, anhöriga och invånare kan vi rätta till brister och förbättra vår service. Att vi är öppna för synpunkter, klagomål och beröm skapar ett ömsesidigt förtroende och bidrar till att kvaliteten i våra verksamheter blir högre. Alla synpunkter hanteras inom den berörda verksamheten.
Vad är en synpunkt?
En synpunkt är en åsikt, ett förslag, ett klagomål, ett beröm eller en observation från en kund, patient, invånare eller anhörig. Synpunkter kan vara både positiva och negativa och används för att förbättra och utveckla verksamheten. En synpunkt ska alltid bemötas, och ansvarig chef ska återkoppla inom 10 arbetsdagar.
Så här lämnar du synpunkter och klagomål:
- Digitalt på Helsingborgs stads hemsida under vård- och omsorgsförvaltningen.
- Till alla som arbetar i verksamheten.
- Till ansvarig verksamhets- eller enhetschef.
- Via telefon till Helsingborg kontaktcenter, 042-10 50 00.
- Via vårt formulär.
- Via brev till ”Vård- och omsorgsförvaltningen, 251 89 Helsingborg”.
- Via e-post till vardomsorg@helsingborg.se.
Patientnämnden
Du kan också vända dig till patientnämnden i Region Skåne gällande den kommunala hälso- och sjukvården. Patientnämnden är en opartisk instans. De gör inga medicinska bedömningar och avgör inte heller om vården har gjort rätt eller fel utan de kan erbjuda ett stöd i kontakten med kommunen.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.