Avbetalningsplan – en möjlighet att bli skuldfri

Om du inte kan betala dina skulder kan du kontakta dina fordringsägare för att få hjälp med en avbetalningsplan. Tänk på att du måste följa den avbetalningsplan du fått, annars upphör uppgörelsen och då blir du skyldig lika mycket som tidigare.

Det är fordringsägaren, den du är skyldig pengar, som fattar beslut om du kan få en avbetalningsplan. Det beror på din nuvarande situation, hur länge du har haft dina skulder och hur stor skulden är.

Fordringsägaren kommer att vilja veta vilka skulder, inkomster och utgifter du har. Det är vanligt att de skickar ett ansökningsformulär hem till dig som du får fylla i.

Om du har skulder hos Kronofogden, ska du kontakta fordringsägaren som du är skyldig pengar om du vill ha en avbetalningsplan.

Kommer ni överens om en avbetalningsplan tar fordringsägaren tillbaka sitt krav från Kronofogden och du betalar direkt till företaget istället.

Om du vill göra avbetalningsplaner, men har skulder från flera olika fordringsägare hos Kronofogden, måste alla skulderna återkallas från Kronofogdens register. Kronofogdens utmätning kommer annars att fortsätta för de andra skulderna.