Mitt barn har en funktionsnedsättning

För dig som har ett barn under 18 år med någon form av funktionsnedsättning erbjuder Helsingborgs stad flera olika typer av stöd och hjälp.

Barn och vuxna med funktionsnedsättning omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Inom LSS finns totalt tio insatser som ger både dig som anhörig och ditt barn stöd och hjälp i vardagen. För att få dessa insatser krävs ett biståndsbeslut.

Vissa av LSS-insatserna finns för att du som förälder eller anhörig ska kunna återhämta dig och till exempel få tid till egna aktiviteter på fritiden. Medan andra är mer riktade mot ditt barn.

Exempel på stöd för dig och ditt barn

• Avlösarservice i hemmet
  • Stödfamilj
  • Korttidsboende (för ditt barn)
  • Korttidstillsyn (före och efter skoldagen + studiedagar och skollov)

Boende med särskild service

För barn och ungdomar med svårare funktionsnedsättning som inte kan bo kvar hemma finns Tellusgatans boende. Det är en bostad med särskild service som ligger i Ödåkra, strax utanför Helsingborg.

Läs mer och hur du ansöker

I listan här under kan du läsa mer om det stöd som staden erbjuder och hur du ansöker. Du kan också ringa till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, eller mejla till kontaktcenter@helsingborg.se så hjälper de dig rätt.