Köpa livsmedel på sociala medier

När du köper mat som tårtor eller muffins på sociala medier kan det vara svårt att avgöra om de är säkra att äta. Därför har vi samlat information om vad du bör tänka på. Med livsmedel menar vi förpackad och oförpackad mat, drycker, godis och kosttillskott. För att avgöra om livsmedlet är säkert att äta kan du ställa två frågor.

Hur har maten tillagats?

Det är viktigt att den maten du köper är tillagad på rätt sätt. Mat som blir tillagad eller hanterad på fel sätt kan kan vara farlig att äta. Det kan då ha bildats bakterier som kan göra dig sjuk. Det kan hända om man inte håller kött och mejeriprodukter kylda ordentligt eller om man inte följer hygienriktlinjer. Var därför uppmärksam på om maten du köper verkligen har tillagats på ett säkert sätt och hållit rätt temperatur, både under tiden det lagats och efter.

Stämmer innehållet?

Du bör också tänka på om innehållet i maten är säkert. Det ska alltid finnas en innehållsförteckning på svenska där innehållet och allergiframkallande ämnen står. Det är också bra att vara källkritisk när det gäller märkningar och påståenden om livsmedlets egenskaper, ursprung och produktion.

Om du känner till något som du tycker att miljöförvaltningen borde kolla upp när det gäller hantering av livsmedel kan du lämna ett klagomål här (e-tjänst). Det kan handla om att en verksamhet har dålig hygien eller lämnar felaktig information om livsmedel de säljer.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.