Visionsfonden

Har du en projektidé som du vill testa och som aldrig gjorts i Helsingborg? Är du 18 år eller äldre? Då har du hittat rätt. Hos Visionsfonden kan du få coachning och ansöka om upp till 100 000 kronor för att förverkliga just din idé.

Visionsfonden finns till för dig som har stora eller små idéer för att utveckla och förändra Helsingborg. Vi stöttar modiga idéer och människor som vill förverkliga sina drömmar.

Du kan söka upp till 100 000 kronor. Vi letar efter projekt som tar oss närmare stadens vision Helsingborg 2035. Projekten bedöms utifrån den potentiella samhällsnyttan och hur nytt projektet är för Helsingborg.

Nästa ansökningsomgång

26 augusti – 24 september 2024

Så här ansöker du

Extra fokus på stadens utmaningar

Från och med hösten 2023 fokuserar Visionsfonden på två av stadens utmaningar i varje ansökningsomgång. Det är övergripande utmaningar som staden brottas med. De tar sin utgångspunkt i förändringar som vi ser här och i omvärlden. Visionsfonden jobbar för en lite smartare, mer hållbar och omtänksam stad genom att rikta innovationsarbetet mot dessa utmaningar.

Alla typer av projekt är fortfarande välkomna att ansöka, men projekt som tar sig an de två utmaningarna kommer att prioriteras lite extra.

Det här är de utmaningar vi fokuserar på våren 2024:

De här projekten har fått medel

Visionsfonden har stöttat projekt som bidrar till att uppnå Helsingborgs stads vision sedan 2014. Det här är två av de projekt som fått medel:

Elin och World Ocean Week

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Ivan och zero waste-kläderna

Se alla tidigare projekt

Få coachning inför din ansökan

Du som är ovan att planera projekt eller söka medel ur en fond kan få hjälp av oss på Visionsfonden. Inför varje ansökningsomgång erbjuder vi drop in-coachning. Då är det bara att dyka upp med din idé, så hjälper vi dig med det du behöver.

Nästa coachningstillfälle

Vi har inga coachningstillfällen just nu. Håll utkik – inför höstens ansökningsomgång lägger vi ut nya tider.

Följ Visionsfonden på Instagram

Följ Visionsfonden på Facebook

Har du ett klimatprojekt?

Om du planerar ett projekt som handlar om att minska klimatpåverkan i Helsingborg, kolla även in Klimatfonden. Du kan få upp till 100 000 kronor om din idé bidrar till stadens mål om att Helsingborg ska vara klimatneutralt till 2030.

Läs mer på Klimatfondens sida