SES – digital hjälp för skilsmässofamiljer

SES, Samarbete efter skilsmässan, är ett digitalt, interaktivt verktyg som ska hjälpa föräldrar och barn att hantera den livskris som skilsmässa eller separation ofta innebär. Du kan använda SES både inför, under och efter en separation.

Om du vill få tillgång till SES så behöver du vara folkbokförd i kommunerna Helsingborg, Båstad, Klippan, Svalöv, Åstorp eller Örkelljunga. Du får användarnamn och lösenord genom att mejla, ringa eller chatta med Helsingborg kontaktcenter.

Inga personuppgifter sparas. När du har fått inloggningsuppgifter kan du logga in på de första sju modulerna. Vi hoppas och tror att du kommer att få mycket nytta av SES.

Så fungerar tjänsten SES

SES är ett stöd för föräldrar för att göra tillvaron så bra som möjligt för barn och föräldrar i samband med skilsmässa och separation.

SES är uppdelad i 18 olika delar/moduler. Grundmodulen på drygt 30 minuter kan kompletteras med en rad andra avsnitt som är anpassade efter olika situationer som kan uppstå vid en separation. Det finns till exempel verktyg för självreflektion, verktyg där du får kunskap och exempel på reaktioner hos barn och föräldrar vid separationer och verktyg att själv fundera över vilka val du gör i samband med en separation. Och kunskap om hur du som förälder berättar för dina barn om valen du gör.

Du kan använda SES helt anonymt närhelst på dygnet du önskar och du kan logga in hur många gånger du vill. Du får tillgång till SES direkt, utan väntetid. Nu i  januari 2021 lanseras de första sju modulerna. Hela programmet kommer att vara klart och tillgängligt på svenska, engelska och arabiska den 1 april 2021.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right