Hjälpmedel
Det finns många hjälpmedel som kan underlätta din vardag, till exempel rollator, rullstol, duschpall eller hörapparat. En del hjälpmedel kan du hyra. Andra går att köpa i sjukvårdsaffärer, på apotek och i specialbutiker.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Det finns många hjälpmedel som kan underlätta din vardag, till exempel rollator, rullstol, duschpall eller hörapparat. En del hjälpmedel kan du hyra. Andra går att köpa i sjukvårdsaffärer, på apotek och i specialbutiker.
Region Skåne ansvarar för alla hjälpmedel till barn och ungdomar upp till 20 år samt för hjälpmedel till vuxna enligt nedan.
Hjälpmedelsverksamheten provar ut, anpassar och underhåller följande hjälpmedel för vuxna:
Kontakta Hjälpmedelsmottagningen Helsingborg, läs mer på Region Skånes webbplats.
Telefon: 0770- 11 11 00
E-post: hjalpmedel@skane.se
Staten bekostar text- och bildtelefon i hemmet till döva, dövblinda, hörselskadade och talskadade. Du som är intresserad av en text- och bildtelefon kallas till ett individuellt besök hos hörsel- och dövenheten för att få information och prova hur telefonen fungerar.
Kontakta Dövmottagningen för vuxna i Helsingborg, läs mer på Regions Skånes webbplats.
Hörsel och dövmottagning för barn och unga i Helsingborg, läs mer på Region Skånes webbplats.
Telefon: 040- 33 27 00
E-post: hod.vux@skane.se
Vissa hjälpmedel kan du hyra av Helsingborgs stad, som till exempel en rollator eller rullstol.
En arbetsterapeut eller fysioterapeut bedömer ditt behov av hjälpmedel och provar sedan ut de hjälpmedel som du behöver. Utprovningen av hjälpmedel sker i ditt hem. Ring Helsingborg kontaktcenter på telefon 042-10 50 00 om du behöver hjälp med att komma i kontakt med en arbetsterapeut eller fysioterapeut.
Du betalar en avgift för utprovning av hjälpmedel samt en hyra varje månad. Avgiften är densamma oavsett antal hjälpmedel. Vill du säga upp ditt hjälpmedel kontaktar du din arbetsterapeut eller fysioterapeut. Du kan däremot inte köpa ut ditt hjälpmedel från kommunen. Läs mer om avgifter för vård och omsorg.
Du kan också hyra rullstol, rollator och toalettförhöjare för korttidslån hos Hjälpmedelsbutiken, telefon 042-17 72 73, telefontid klockan 10.00-14.00.
Alla hjälpmedel ska lämnas tillbaka så fort du inte behöver eller använder dem längre. Den som hjälpt dig med att föreskriva hjälpmedlet till dig kan berätta vart återlämning kan ske. Är du osäker på vem som gjorde förskrivningen kan du ringa kontaktcenter för hjälp på telefon 042-10 50 00 och därmed få hjälp med vart du kan lämna tillbaka hjälpmedlet.
Helsingborgs stad tillämpar ett kundvalssystem när det gäller hjälpmedel, hemsjukvård, omsorg, avlösning i hemmet, tillsyn via trygghetskamera, trygghetslarm och mobilt trygghetslarm. Det innebär att du själv väljer en privat eller kommunal leverantör ska utföra insatserna. Läs mer om leverantörerna.
Du väljer leverantör genom att fylla i blanketten Val av utförare (pdf 36 kB). Har du redan hjälpmedel, hemsjukvård, omsorg, avlösning i hemmet, tillsyn via trygghetskamera, trygghetslarm eller mobilt trygghetslarm behöver du inte göra ett val. För mer information om hjälpmedel, ring Helsingborg kontaktcenter på telefon 042-10 50 00. De hänvisar dig till rätt arbetsterapeut eller fysioterapeut.
Om du vill byta leverantör fyller du i blanketten Byte av leverantör (pdf 36 kB) eller använder e-tjänsten Byte av leverantör för omsorg. Du kan också kontakta Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, så skickar de hem blanketten till dig.
Efter du skickat in blanketten eller ansökt via e-tjänsten tar det upp till två veckor innan bytet går igenom.
Text- och bildtelefon och tolkservice är exempel på hjälpmedel för hörsel- och synskadade.
På synenheten på Helsingborgs lasarett finns personal med specialkunskaper som hjälper till med träning och stöd, både på plats och i vardagsmiljö. Det behövs en remiss från ögonläkare för att få komma till synenheten.
Kontakta synenheten
Telefon: 042-406 25 60
E-post: syn.vux@skane.se
Staten bekostar text- och bildtelefon i hemmet till döva, dövblinda, hörselskadade och talskadade. Du som är intresserad av en text- och bildtelefon kallas till ett individuellt besök hos hörsel- och dövenheten i Malmö för att få information och prova hur telefonen fungerar.
Kontakta hörselenheten
Telefon: 040- 33 27 00
Mer information
Gravt hörselskadade, döva eller dövblinda personer som vill kommunicera med sin hörande omgivning eller tvärtom, kan få gratis tolkhjälp i vardagliga situationer. Tolkcentralen i Region Skåne har som uppdrag att förmedla tolkservice.
Kontakta tolkcentralen
Telefon: 044-19 47 30
Texttelefon: 044-19 47 40
E-post: tolkcentr@skane.se
Funktionshinderrörelsen i Helsingborg, DHS, ansvarar för Hjälpmedelsbutiken. Där kan du köpa allt från funktionella köksredskap till kroppsvårdsprodukter.
Du kan också få hjälp med att prova ut en käpp eller att hyra rullstol, rollator och toalettförhöjare för en kortare tid. För aktuella öppettider, sortiment och prisuppgifter kontakta Hjälpmedelsbutiken.
Telefon: 042-17 72 73
Öppettider: måndag klockan 13.00-17.00, tisdag-fredag klockan 10.00-14.00
Adress: Ringstorpsgården, Kurirgatan 1
Du kan hyra hjälpmedel som underlättar vardagen. Du kan också köpa vissa hjälpmedel i sjukvårdsaffärer, på apotek och i specialbutiker.
Du kan till exempel hyra en rullstol, rollator och toalettförhöjare för korttidslån hos Hjälpmedelsbutiken, telefon 042-17 72 73, ordinarie telefontider är klockan 10:00-14:00.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.