Betala i tid och undvik påminnelseavgifter

Så här kan du göra för att betala dina fakturor i tid och undvika påminnelseavgifter. Behöver du mer stöd för att ta hand om din ekonomi kan du ansöka om en god man.

Använd autogiro

Återkommande påminnelseavgifter och fakturaavgifter innebär stora extra kostnader. Gå in på din internetbank eller kontakta betalningsmottagaren och ansök om autogiro så att dina räkningar dras automatiskt från ditt konto i tid varje månad. Tänk på att du måste ha tillräckligt med pengar på kontot när räkningen ska betalas, annars dras inte pengarna.

Betala dina räkningar månadsvis

Har du kvartals-, halvårs- eller årsfakturor? Kontakta den du ska betala till och be om att få betala varje månad. Då undviker du månader där många räkningar ska betalas samtidigt, och får en lägre månadskostnad. Om du har CSN-lån kan du ändra till månadsbetalning direkt i e-tjänsten.

När du inte själv kan sköta din ekonomi

Blir dina räkningar obetalda på grund av att du har svårt att hålla reda på papper, brev och räkningar? Har du kanske även har svårt att prata med kommunen eller andra myndigheter på grund av ditt hälsotillstånd? Då kan du ansöka om god man.

Läs mer om god man