Hemservice
Du som behöver hjälp med vanliga hushållssysslor kan ansöka om att få hemservice. Din rätt till hemservice beror på ditt behov och vilken insats du behöver.
Du som behöver hjälp med vanliga hushållssysslor kan ansöka om att få hemservice. Din rätt till hemservice beror på ditt behov och vilken insats du behöver.
Detta kan du få hjälp med:
- städning, inklusive storstädning och fönsterputs
- tvätt
- digitala inköp
Du väljer själv vem som ska utföra arbetet
Helsingborgs stad tillämpar ett kundvalssystem när det gäller hemservice. Det innebär att du som får hemservice själv väljer vilket eller vilka företag, så kallade leverantörer, som ska utföra insatserna. Alla leverantörer har blivit godkända av vård- och omsorgsnämnden. Läs mer om leverantörerna.
Så ansöker du om hemservice
Du ansöker om hemservice genom att dels fylla i ansökan digitalt, via vår e-tjänst eller blankett, och dels lämna uppgifter om din inkomst och dina kostnader. Vi behöver veta både inkomst och kostnader för att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala för din hemservice.
Blanketter/e-tjänster för ansökan
- Ansökan om hemservice (pdf, 980 kB) – här fyller du i vilken hjälp du behöver och varför. Du väljer också vilken leverantör som ska utföra din hemservice.
- Använd e-tjänsten Ansökan om hemservice.
- Lämna uppgifter om inkomst och kostnader genom att använda e-tjänsten Inkomst- och hyresförfrågan. Om du hellre vill kan du skicka in den fysiska blanketten inkomst- och hyresförfrågan (pdf, 293 kB).
- Du kan också vända dig direkt till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00 för att få hjälp med att ansöka och för att få ytterligare information.
Beslut om insats
Du får ett skriftligt beslut efter att ansökan är inskickad och utredningen är klar. Utredningen sker skyndsamt men beroende på omständigheter kan tiden variera. Utredningstiden kan bli längre på grund av att information som behövs för att slutföra utredningen saknas. Är du missnöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Du måste bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga framgår av beslutet.
Så byter du leverantör
Om du vill byta leverantör ringer du till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, eller fyller i blanketten byte av leverantör (pdf 349 kB). Du kan också anmäla byte av leverantör genom att använda e-tjänsten Byte av leverantör för hemservice.
Avgift för hemservice
Helsingborgs stad tar ut en avgift för hemservice. Hur stor din avgift blir beräknas utifrån din inkomst, men du betalar aldrig mer än maxtaxan. Avgiften för dig är densamma oavsett vilken leverantör du väljer. Läs mer om avgifter för vård och omsorg.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.