Fonder för barn, unga och gruppverksamhet

Socialnämnden förvaltar två fonder som har anknytning till barn och unga samt en fond för gruppverksamhet.

Sista ansökningsdag är den 30 april 2024. För dig som har sökt kommer ett skriftligt besked med posten i juni. Du som förälder, tjänsteman eller förtroendeman kan ansöka om extra bidrag till barn och ungdomar som bor i Helsingborg.

Så ansöker du

Du skickar in din ansökan skriftligt via blankett. Ansökan ska vara oss tillhanda senast den 30 april gällande år. Beslut om beviljande eller avslag kommer att skickas ut i maj. Blanketten måste vara fullständigt ifylld. Glöm inte att invänta slutskattesedel för 2023 innan du skickar in din ansökan.

Besked om årlig beskattning

Om du redan nu vet vad pengarna ska användas till, skriv gärna det. Detta påverkar inte vårt beslut om beviljande av fondmedel. För dig som i framtiden ska söka ekonomiskt bistånd kan det underlätta ditt ärende för att du ska få rätt stöd.

Helsingborgs samfond för barn

Fonden ska användas för att skapa gynnsamma utvecklingsmöjligheter för barn i
Helsingborg i åldern 6 månader till 12 år. Du kan söka både till ett enskilt barn och gruppverksamhet.

Du skickar in din ansökan (till Socialförvaltningen, 252 89 Helsingborg) skriftligt genom följande blankett:

Helsingborgs samfond för barn

Helsingborgs samfond – gruppverksamhet

Lars Virgins barnhemsfond

Fonden ska användas till behövande barn och ungdomar i åldern 0-20 år som bor i Helsingborg. Föräldralösa barn har företräde. Hänsyn ska tas till mottagarens
ekonomi.

Lars Virgins barnhemsfond

Behöver du hjälp med ansökan?

Ta kontakt med verksamhetskoordinator inom området barn, unga och familj via e-post: eva.malmberg@helsingborg.se. Vill du ha blanketten hemskickad, kontakta socialförvaltningens reception på telefon 042-10 67 47.