Bilda servitut

Servitut innebär rätt för en fastighet att på något sätt använda en annan fastighet. Det finns två typer av servitut, avtalsservitut och officialservitut.

Det kan handla om rätt till en utfart, en ledning, tillgång till brunn eller liknande. Servitut är oftast obegränsade i tid och byter fastigheten ägare finns ändå rätten kvar på fastigheten.

Det finns två typer av servitut:

Avtalsservitut

Är du överens med en annan fastighetsägare, kanske din granne, om att du till exempel ska få ta vatten från dennes brunn?

Skriv ett avtal mellan er och ta sedan kontakt med Fastighetsinskrivningen på det statliga Lantmäteriet. Fastighetsinskrivningen för in avtalsservitutet i fastighetsregistret efter att ni ansökt om det. Är servitutet inte inskrivet i fastighetsregistret kan rättigheten upphöra att gälla om fastigheten byter ägare.

Officialservitut

Servitut som krävs för att en fastighet ska vara lämplig bildas i en lantmäteriförrättning. Lantmätaren kan bilda servituten i en egen åtgärd eller i samband med en annan åtgärd. Dessa servitut kallas officialservitut och skrivs in i fastighetsregistret när ärendet är avslutat och registrerat. Du får betala för detta utifrån den taxa som gäller för lantmäteriförrättningar.

Så ansöker du om officialservitut

Officialservitut är en lantmäteriförrättning (fastighetsreglering). Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:

Så ansöker du om lantmäteriförrättning

Så lång tid tar det

För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.

Så mycket kostar det att bilda ett officialservitut

Ett officialservitet är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.

Se information om priser för lantmäteriförrättningar

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.