Lantmäteriets tjänster
Vad vill du göra? Här beskriver vi de tjänster vi på lantmäteriet i Helsingborg kan hjälpa dig med och hur du ansöker.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Vad vill du göra? Här beskriver vi de tjänster vi på lantmäteriet i Helsingborg kan hjälpa dig med och hur du ansöker.
En fastighetsgräns är en skiljelinje mellan två fastigheter. Det finns olika sätt att ta reda på gränsens sträckning om du inte vet var gränsen till din fastighet går eller om dina gränsmarkeringar försvunnit.
Äldre gränser kan utgöras av stengärden eller diken. Gränsens hörn är oftast markerade på marken med rör, spik eller liknande. Dessa kan med tiden försvinna och oklarheter uppstå. Det finns då olika sätt att ta reda på gränsens sträckning.
Ska du sätta upp ett staket eller anlägga en häck på din fastighet? Är du inte helt säker på var din fastighetsgräns går? Då visar vi gränsens läge med träkäppar eller annan enklare markering. Detta förutsätter att det inte finns tveksamheter om gränsens läge. Det betyder att det inte alltid går att göra en gränsutvisning.
En gränsutvisning är inte juridiskt bindande så om du inte är överens med din granne eller om gränsmärken saknas helt eller delvis kan du istället ansöka om fastighetsbestämning.
En gränsutvisning tar ungefär en vecka att utföra.
Kostnaden för gränsutvisning baseras på nedlagd tid i arbetet, men en gränsutvisning brukar kosta cirka 5 000 kronor. Timpriset är 1 207,50 kronor inklusive moms (2022). När vi har avslutat uppdraget skickar vi en räkning till dig som du ska betala inom 30 dagar.
Har dina gränsmärken försvunnit eller förstörts vid markarbeten på fastigheten? Då kan du ansöka om särskild gränsutmärkning.
Vi återställer försvunna markeringar och markerar tidigare omarkerade gränspunkter. Det får inte finnas några juridiska tveksamheter om gränsens läge.
En särskild gränsutmärkning är en lantmäteriförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
En särskild gränsutmärkning är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
Vet du och din granne inte var gränsen mellan era fastigheter går? Då kan vi på lantmäterimyndigheten i Helsingborg göra en fastighetsbestämning.
Vi utreder och tolkar utifrån tidigare gränsmarkeringar och handlingar och fattar sedan ett beslut om var gränsen ska gå och markerar denna. Vid en fastighetsbestämning kan vi även klara ut vad ett servitut omfattar eller en fastighets andel i samfällighet.
Är du och din granne överens om var gränsen ska gå? Då kan ni göra en skriftlig överenskommelse. Det förenklar handläggningen och minskar kostnaden jämfört med om ni inte är överens.
En fastighetsbestämning är en lantmäteriförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
En fastighetsbestämning är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
Många uppgifter som finns hos lantmäteriet kan vi lämna ut med stöd av offentlighetsprincipen. Ibland kan det dock behövas en mer omfattande utredning eller sammanställning av stora mängder information och du kan då ansöka om en fastighetsutredning.
En utredning kan vara att sammanställa listor på fastigheter som berörs av till exempel grävningar eller dikesrensningar. Det kan också vara att utreda äldre, oregistrerade förhållanden.
Ibland kan det vara så oklart att vi inte kan ta ställning i ett uppdrag. Vissa frågor kan lösas genom att istället söka fastighetsbestämning och vissa frågor måste lösas i allmän domstol.
En fastighetsutredning tar olika lång tid beroende på hur omfattande den är, från en vecka till några månader.
Kostnaden för en fastighetsutredning baseras på nedlagd tid i arbetet. Timpriset är 1 207,50 kronor inklusive moms (2022). När vi har avslutat uppdraget skickar vi en räkning till dig som du ska betala inom 30 dagar.
Har du en fastighet som är lämplig att dela? Då kan du ansöka om avstyckning eller klyvning.
Avstyckning är när ett visst markområde skiljs från en fastighet och bildar en ny fastighet. Det kan till exempel vara om du har köpt en del av en fastighet för att bygga ett hus.
Om ditt köp kräver att fastigheten styckas av ska du ansöka om detta inom sex månader från den tidpunkt då köpehandlingen upprättades. Annars blir köpet ogiltigt. Skicka med en giltig köpehandling till din ansökan.
När du har köpt en avstyckad fastighet ska du söka lagfart hos Fastighetsinskrivningen.
Klyvning är när en fastighet som ägs av flera personer delas upp så att alla delägare får en egen ny fastighet. Vid en klyvning upphör den ursprungliga fastigheten att finnas samtidigt som nya fastigheter bildas.
Du behöver inte söka någon lagfart då äganderätten automatiskt går över till respektive delägare i fastigheten.
Vill du till exempel ändra utformningen av din fastighet eller skapa en rättighet för din fastighet kan du ansöka om en lantmäteriförrättning.
I alla ärenden prövar vi lämpligheten för de berörda fastigheterna. Åtgärden ska överensstämma med planer och bestämmelser som gäller för fastigheten.
Vill du dela en fastighet för att bygga nytt utanför detaljplanelagt område ska du börja med att söka förhandsbesked om bygglov.
Avstyckning och klyvning är en lantmäteriförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
En avstyckning eller klyvning är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
När du ska överföra mark mellan fastigheter ska du ansöka om att göra en fastighetsreglering. Vid en fastighetsreglering kan allt från ett mindre markområde till en hel fastighet överföras.
Om fastigheterna har olika ägare ska en skriftlig överenskommelse bifogas till ansökan. Överenskommelsen ska innehålla:
Ni behöver inte ansöka om lagfart då äganderätten automatiskt övergår för berörd fastighetsdel.
I alla ärenden prövar vi lämpligheten för de berörda fastigheterna. Åtgärden ska överensstämma med planer och bestämmelser som gäller för fastigheten.
Vill du överföra mark mellan fastigheter för att bygga nytt utanför detaljplanelagt område ska du börja med att söka förhandsbesked om bygglov.
Fastighetsreglering är en lantmäteriförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
En fastighetsreglering är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
Äger du flera fastigheter kan du lägga ihop dem till en. Denna åtgärd kallas sammanläggning.
För att göra en sammanläggning måste fastigheterna ha:
Undantaget är att fastigheter som tillhör makar var för sig kan sammanläggas om makarna träffar ett skriftligt avtal. Den sammanlagda fastigheten får sedan en ny fastighetsbeteckning.
Är dina fastigheter redan samintecknade kan du även överföra hela din fastighet genom fastighetsreglering.
I alla ärenden prövar vi lämpligheten för de berörda fastigheterna. Åtgärden ska överensstämma med planer och bestämmelser som gäller för fastigheten.
Vill du lägga ihop fastigheter för att bygga nytt utanför detaljplanelagt område ska du börja med att söka förhandsbesked om bygglov.
Sammanläggning är en lantmäteriförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
En sammanläggning är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
Du och dina grannar kan ordna effektiva och hållbara lösningar för era fastigheter genom att samverka. Du och dina grannar kan ordna effektiva och hållbara lösningar för era fastigheter genom att samverka genom att till exempel gemensamt använda och sköta anläggningar.
Ni kan gemensamt använda och sköta anläggningar som till exempel:
Vi på lantmäterimyndigheten kan bilda en gemensamhetsanläggning där det bestäms hur anläggningen ska utformas och skötas. Varje fastighet som deltar i gemensamhetsanläggningen tilldelas ett andelstal som bestämmer hur kostnader för ägande och underhåll ska fördelas. Detta skrivs sedan in i fastighetsregistret.
Utrymmet för gemensamhetsanläggningen, till exempel parkeringsplatserna, kan ligga både på en fastighet som deltar och inte deltar i anläggningen.
Om ni vill ändra ett fåtal andelstal i föreningen finns det en förenklingsregel i anläggningslagen (43 §). Den gör att ni inte behöver ompröva gemensamhetsanläggningen genom en ny förrättning.
Om ni har en samfällighetsförening, så kan föreningen företräda de delägare vars andelstal inte ändras genom överenskommelsen. Om det inte finns någon samfällighetsförening, så undertecknar samtliga delägare i gemensamhetsanläggningen en sådan överenskommelse.
En gemensamhetsanläggning har alltid ett värde, till exempel ett anskaffningsvärde eller pengar i föreningens kassa. När andelstalen ändras sker en förmögenhetsöverföring, eftersom ägandet av gemensamhetsanläggningen är kopplat till andelstalet. Därför måste en bedömning av ersättning för ändring av andelstal alltid göras vid en överenskommelse om ändrade andelstal. Det är en regel som inte kan avtalas bort. Läs mer på statliga lantmäteriets webbplats.
När du vill bilda en ny gemensamhetsanläggning eller ändra en som redan finns, ansöker du om en typ av lantmäteriförrättning: Anläggningsförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
Att bilda en gemensamhetsanläggning är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
Se information om priser för lantmäteriförrättningar
Gemensamhetsanläggningen kan förvaltas genom föreningsförvaltning eller delägarförvaltning. Vid delägarförvaltning måste alla delägare vara överens. Vid föreningsförvaltning bildas en samfällighetsförening.
Du och dina grannar kan bilda en förening för att sköta gemensamma anläggningar som till exempel en väg eller en parkeringsplats. Detta kallas för samfällighetsförening.
En samfällighetsförening kan bildas för att sköta en gemensamhetsanläggning eller en annan samfällighet för mark, vatten, fiske och jakt. Gemensamhetsanläggningar förekommer både på landsbygd och i tätort och kan vara både vägar, utrymmen, byggnader och ledningar som behövs för flera fastigheters gemensamma behov. Du kan läsa mer om gemensamhetsanläggningar här.
Vi bildar ofta samfällighetsföreningen i samband med att gemensamhetsanläggning bildas i en lantmäteriförrättning. En styrelse utses och stadgar antas för föreningen. I stadgarna bestäms bland annat hur ofta en föreningsstämma ska hållas. Föreningsstämman hålls vanligtvis en gång om året och då har varje medlem rätt att närvara och vara med och fatta beslut som rör anläggningen och föreningen.
En samfällighetsförening kan även bildas utanför en lantmäteriförrättning. Om ni vill bilda en samfällighetsförening ansöker ni här hos oss på den kommunala Lantmäterimyndigheten. Efter att ett sammanträde har hållits med en förrättningslantmätare har styrelsen då till uppgift att skicka in ansökan för registrering till samfällighetsregistret hos det statliga Lantmäteriet. Föreningen förs därefter in i ett register och blir en juridisk person.
Om du köper en fastighet som ingår i en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening blir du automatiskt medlem i föreningen.
Om det inte bildas en samfällighetsförening sköts anläggningen genom en delägarförvaltning. Alla delägare måste vara överens vid beslut. Denna form passar bättre vid enklare anläggningar med ett fåtal delägare.
Fler råd och anvisningar kan du få på statliga Lantmäteriets webbplats. Här finns normalstadgar för föreningar och mer information om vad en styrelse har för uppgifter och hur en föreningsstämma går till.
Servitut innebär rätt för en fastighet att på något sätt använda en annan fastighet. Det finns två typer av servitut, avtalsservitut och officialservitut.
Det kan handla om rätt till en utfart, en ledning, tillgång till brunn eller liknande. Servitut är oftast obegränsade i tid och byter fastigheten ägare finns ändå rätten kvar på fastigheten.
Är du överens med en annan fastighetsägare, kanske din granne, om att du till exempel ska få ta vatten från dennes brunn?
Skriv ett avtal mellan er och ta sedan kontakt med Fastighetsinskrivningen på det statliga Lantmäteriet. Fastighetsinskrivningen för in avtalsservitutet i fastighetsregistret efter att ni ansökt om det. Är servitutet inte inskrivet i fastighetsregistret kan rättigheten upphöra att gälla om fastigheten byter ägare.
Servitut som krävs för att en fastighet ska vara lämplig bildas i en lantmäteriförrättning. Lantmätaren kan bilda servituten i en egen åtgärd eller i samband med en annan åtgärd. Dessa servitut kallas officialservitut och skrivs in i fastighetsregistret när ärendet är avslutat och registrerat. Du får betala för detta utifrån den taxa som gäller för lantmäteriförrättningar.
Officialservitut är en lantmäteriförrättning (fastighetsreglering). Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
Ett officialservitet är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
El- och vattenledningar, optiska fibrer, fjärrvärmeledningar – vårt samhälle är beroende av en mängd olika ledningar för att fungera. Nästan alla aktörer som äger ledningsnät behöver dra sina ledningar över någon annans mark. Rätten att göra det kan regleras i en ledningsrätt.
Genom ledningsrätt skapas en rätt att använda annans mark för att anlägga, använda och underhålla ledningarna.
Ledningsrätt gäller för allmännyttiga ledningar med ändamål som till exempel:
En ledningsrätt innebär ett intrång i fastighetsägarens äganderätt. Fastighetsägaren har därför rätt till ekonomisk kompensation. Är parterna inte överens om ersättningsbeloppets storlek värderar vi intrånget och beslutar om ersättningens storlek. Om du som fastighetsägare är berörd av en ansökan om ledningsrätt från en ledningsägare får du information om det från oss.
Ledningsrätten redovisas i fastighetsregistret.
Om du är ledningsägare till allmännyttiga ledningar ansöker du om en lantmäteriförrättning. Här får du praktisk information om hur du ansöker om lantmäteriförrättning och vilken typ av blankett eller e-tjänst du ska använda beroende på vad du vill göra:
Så ansöker du om lantmäteriförrättning
Om du har en ledning som inte är för allmänt ändamål, till exempel en enskild vatten- och avloppsledning kan du istället bilda ett servitut.
För närvarande är kötiden till en handläggare ungefär 6-7 månader. Efter det tar handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader.
En ledningsrätt är en lantmäteriförrättning och kostnaden för en sådan beror bland annat på hur omfattande ärendet är. Ärendet blir enklare att handlägga om du som sakägare ser till att alla handlingar som ansökan, kontrakt och avtal är i ordning. När du får bekräftelse på din ansökan kan du oftast välja att betala ett fast pris eller efter arbetad tid.
I fastighetsregistret finns information om landets alla fastigheter. Till exempel kan du ta reda på hur stor din fastighet är eller om det finns några så kallade servitut på fastigheten.
Uppgifterna i fastighetsregistret är indelade i tre delar:
Den allmänna delen av fastighetsregistret innehåller uppgifter om en fastighets beteckning, areal, lantmäteriåtgärder, andel i samfälligheter och gemensamhetsanläggningar, gällande planer och bestämmelser med mera.
I den allmänna delen ingår registerkartan som redovisar informationen geografiskt. Vi på lantmäterimyndigheten i Helsingborg ansvarar för och ajourhåller denna del i fastighetsregistret för fastigheter i Helsingborgs kommun.
Taxeringsdelen innehåller uppgifter om en fastighets taxeringsvärde. Skatteverket ansvarar för denna del i fastighetsregistret. Här kan du kontakta Skatteverket i Helsingborg.
Inskrivningsdelen innehåller uppgifter om fastighetsägare, inteckningar och avtalsrättigheter. Fastighetsinskrivningen på statliga Lantmäteriet ansvarar för och ajourhåller denna del i fastighetsregistret. Här kan du kontakta Fastighetsinskrivningen.
Lantmäteriet ansvarar också för lägenhetsregistret, som är ett underlag för folkbokföring och bostadsstatistik. Varje kommun uppdaterar sedan uppgifterna i registret efter information från dig som fastighetsägare.
För närvarande saknar vi tillgång till lantmäterihandlingar, vilket påverkar kommunens framställning av nybyggnadskartor och handläggning av lantmäteriförrättningar hos Helsingborgs kommunala lantmäterimyndighet.
Statliga lantmäteriet har sedan den 24 maj begränsat möjligheten för bland annat kommuner att ta del av lantmäterihandlingar. Läs mer på Lantmäteriets webbplats.
Konsekvenserna för Helsingborgs kommun är att framställning av nybyggnadskartor förväntas ta längre tid än normalt. Även handläggning av förrättningar hos den kommunala lantmäterimyndigheten påverkas. Vi har också begränsade möjligheter att svara på frågor och ge allmän service rörande till exempel fastighetsgränser, servitut med mera.
Vi har i dagsläget ingen information från statliga Lantmäteriet om när detta kan vara åtgärdat och arbetar parallellt med att hitta lösningar för att begränsa påverkan hos berörda verksamheter.
Vill du ta del av en lantmäterihandling? För närvarande hänvisar vi till statliga lantmäteriet.
För handlingar i pågående lantmäteriärenden, kontakta din ansvariga handläggare.
För allmänna servicefrågor, kontakta kommunen, kontaktcenter@helsingborg.se
Du når oss på telefon:
042-10 52 22
måndag-fredag: 09.30-11.30
Övriga tider kan du kontakta:
Helsingborg kontaktcenter eller skicka dina frågor via e-post till lantmateri@helsingborg.se Lämna gärna ditt telefonnummer så återkommer vi.
Besök:
Du bokar besök via e-post
lantmateri@helsingborg.se
eller lantmäteriets servicetelefon
042-10 52 22.
Postadress:
Lantmäterimyndigheten
Helsingborgs kommun
251 89 Helsingborg
Eller mejla till lantmateri@helsingborg.se
Fastighetsregistret:
Du kan kostnadsfritt beställa information ur fastighetsregistret från den statliga myndigheten Lantmäteriet.
För information ur fastighetsregistret kan du också kontakta Helsingborg kontaktcenter.
Järnvägsgatan 22
Visa på karta
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Du får inte svar på din feedback. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.