Vanliga frågor och svar om medborgarundersökningen
Här kan du se vanliga frågor och svar om medborgarundersökningen.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Här kan du se vanliga frågor och svar om medborgarundersökningen.
Medborgarundersökningen är en årligen återkommande enkätundersökning som görs av statistikmyndigheten SCB på uppdrag av Helsingborgs stad. Undersökningen ställer frågor om hur kommunen är som plats att bo och leva på, kvaliteten på den kommunala servicen, samt medborgarnas inflytande i kommunen.
Resultatet av medborgarundersökningen används av både politiker och tjänstemän som ett underlag när de planerar verksamhetsåret. Vad är det som vi behöver lägga extra tid och resurser på under året? Var upplever invånarna brister i vår service? Med en bra svarsfrekvens får vi ett bättre underlag och kan ta bättre beslut under året.
Medborgarundersökningen skickas ut till ett slumpmässigt urval på 2 200 personer 2024. Om du inte har fått den så ingår du tyvärr inte i årets urval. Du kan dock fortfarande tycka till om din kommun, läs mer här.
Det slumpmässiga urvalet fungerar representativt – urvalet blir alltså en slags miniatyr av Helsingborgs invånare. Storleken på urvalet är inte problemet, det är snarare bortfallet – de som inte svarar – som ställer till det. Detta kan lätt leda till att vissa grupper i samhället syns mer i undersökningen eftersom de är fler som svarar. SCB:s lösning på detta är att vikta svaren. Svar från grupper som inte blir lika stora i undersökningen ges alltså mer tyngd i resultatet än svar från överrepresenterade grupper.
Nej, medborgare från hela kommunen finns med i urvalet, inte bara de som bor i de centrala delarna av staden.
När undersökningen är färdig sammanställer SCB en analysrapport med resultaten. Analysrapporten publiceras på helsingborg.se och även på SCB:s statistikdatabas.
Självklart är du anonym i dina svar. Helsingborgs stad kan inte ens se vilka som ingår i urvalet.
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Du får inte svar på din feedback. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.