Omsorg

Om du behöver stöd med din personliga omvårdnad kan du ansöka om att få omsorg i hemmet. Det är en personalgrupp i ditt bostadsområde som utför omsorgsinsatserna. Personalen är tillgänglig dygnet runt.
Detta kan du få hjälp med:
- stöd med den personliga hygienen
- stöd till aktiviteter av olika slag
- stöd vid måltider, till exempel uppvärmning och dukning
- stöd för att strukturera din vardag
- tillsynsbesök under dygnet
- du kan även få nattlig tillsyn via en trygghetskamera. Läs mer om trygghetskamera.
Leverans av måltider
Leverans av måltider till din bostad ingår inte i omsorgsinsatserna. Om du vill ha mat levererad till ditt hem finns det flera privata matleverantörer som har hemkörning.
Du väljer själv vem som ska utföra tjänsterna
Helsingborgs stad tillämpar fritt omsorgsval när det gäller omsorg, trygghetslarm och tillsyn via trygghetskamera. Det innebär att du själv väljer om den privata eller den kommunala utföraren ska utföra insatserna.
Läs mer om leverantörerna.
Så ansöker du om omsorg
Du ansöker om omsorg genom e-tjänsten Ansökan om insatser eller genom att fylla i blanketten Ansökan om insatser (pdf 8,8 MB). Du kan också ansöka genom att ringa Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, så blir du kopplad till en biståndshandläggare på vård- och omsorgsförvaltningen.
I samband med att biståndshandläggaren bokar besöket skickas blanketten Val av utförare hem till dig (pdf 36 kB). Efter överenskommelse får du ett besök av biståndshandläggaren så fort som möjligt. Biståndshandläggaren påbörjar skyndsamt en utredning av dina behov och beslutar om du har rätt till omsorg.
Du får ett skriftligt beslut senast fyra veckor efter det att du ansökt. Utredningstiden kan bli längre på grund av att information som behövs för att slutföra utredningen saknas. Är du missnöjd med beslutet kan du överklaga det till förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Du måste bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga framgår av beslutet.
Så byter du utförare
Om du vill byta utförare ringer du till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, eller fyller i blanketten Byte av utförare (pdf 36 kB). Du kan också anmäla byte av utförare genom att använda e-tjänsten Byte av leverantör för omsorg.
Efter du skickat in blanketten Byte av utförare tar det två veckor innan bytet går igenom.
Avgift för omsorg
Helsingborgs stad tar ut en avgift för omsorg. Hur stor din avgift blir beräknas utifrån din inkomst, men du betalar aldrig mer än maxtaxan. Avgiften för dig är densamma oavsett vilken leverantör du väljer. Läs mer om avgifter för vård och omsorg.
Hemservice

Du som behöver hjälp med vanliga hushållssysslor kan ansöka om att få hemservice. Din rätt till hemservice beror på ditt behov och vilken insats du behöver.
Detta kan du få hjälp med:
- städning, inklusive storstädning och fönsterputs
- tvätt
- inköp
Du väljer själv vem som ska utföra arbetet
Helsingborgs stad tillämpar ett kundvalssystem när det gäller hemservice. Det innebär att du som får hemservice själv väljer vilket eller vilka företag, så kallade leverantörer, som ska utföra insatserna. Alla leverantörer har blivit godkända av vård- och omsorgsnämnden.
Läs mer om leverantörerna.
Så ansöker du om hemservice
Du ansöker om hemservice genom att fylla i tre blanketter som du skickar till vård- och omsorgsförvaltningen. I Ansökan om hemservice (pdf 172 kB) ), fyller du i vilken hjälp du behöver och varför. I Val av leverantör (pdf 36 kB) väljer du vilken leverantör som ska utföra din hemservice. I Inkomst- och hyresförfrågan (pdf 44 kB) måste du lämna uppgifter om din inkomst och hyra för att vi ska kunna räkna ut hur mycket du ska betala för din hemservice. Du kan också lämna in uppgifter om inkomst och kostnader genom att använda e-tjänsten Inkomst- och hyresförfrågan.
Du kan också vända dig direkt till Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00 för att få hjälp med att ansöka och för att få ytterligare information.
Du får ett skriftligt beslut senast fyra veckor efter ansökan om hemservice. Utredningstiden kan bli längre på grund av att information som behövs för att slutföra utredningen saknas. Är du missnöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Du måste bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga framgår av beslutet.
Så byter du leverantör
Om du vill byta leverantör ringer du till Beställnings- och avgiftskansliet, telefon 042-10 22 93, eller fyller i blanketten Byte av leverantör (pdf 42 kB) .
Du kan också anmäla byte av leverantör genom att använda e-tjänsten Byte av leverantör för hemservice.
Avgift för hemservice
Helsingborgs stad tar ut en avgift för hemservice. Hur stor din avgift blir beräknas utifrån din inkomst, men du betalar aldrig mer än maxtaxan. Avgiften för dig är densamma oavsett vilken leverantör du väljer. Läs mer om avgifter för vård och omsorg.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori och ange kommentar.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.