Trygghetslarm
Trygghetslarm är en tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Det gör att du kan känna dig tryggare i din bostad.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Trygghetslarm är en tjänst som du kan ha i ditt hem för att kalla på hjälp vid oförutsedda situationer. Det gör att du kan känna dig tryggare i din bostad.
Till trygghetslarmet får du välja ett armband eller ett halsband med larmknapp. Om något skulle hända och du behöver hjälp trycker du på larmknappen. En signal går då direkt till larmcentralen och du kan prata med larmcentralens personal via trygghetslarmets inbyggda högtalare. Larmcentralen pratar med dig om ditt hjälpbehov. Tillsammans kommer ni överens om vad de behöver hjälpa dig med i den aktuella situationen. Om det behövs kommer omvårdnadspersonal från hemvården hem till dig.
Det kommer inte en sjuksköterska eller läkare, utan du måste själv ta kontakt med sjukvården om du behöver det.
Larmets funktion kontrolleras kontinuerligt. Du behöver inte ha fast telefoni i bostaden för att koppla upp larmet utan det kopplas upp mot stadsnätet eller mobila nät beroende på vilken anslutning du har i din bostad. Du kan använda larmet dygnet runt, men tänk på att larmet inte fungerar utanför din bostad.
När du fått ett trygghetslarm installerat behöver du ge oss en nyckel till din bostad så att hemvården kan komma in om du larmar. Framöver kommer du också att få ett digitalt lås installerat.
Om du behöver ett trygghetslarm ansöker du om detta genom e-tjänsten eller genom att själv skriva ut och fylla i blankett för ansökan (pdf, 784 kB) . Det går också bra att ansöka hos Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00.
Du får ett skriftligt beslut efter att ansökan är inskickad och utredningen är klar. Utredningen sker skyndsamt men beroende på omständigheter kan tiden variera. Är du missnöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Du måste bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga framgår av beslutet.
Helsingborgs stad tillämpar ett kundvalssystem när det gäller trygghetslarm, mobilt trygghetslarm, omsorg, tillsyn via trygghetskamera, avlösning i hemmet, hjälpmedel och hemsjukvård. Det innebär att du själv väljer om en privat eller kommunal leverantör ska utföra insatserna. Läs mer om leverantörerna här.
Du väljer leverantör genom att fylla i blanketten Val av leverantör (pdf, 36 kB). Har du redan mobilt trygghetslarm, tillsyn via trygghetskamera, avlösning i hemmet, hjälpmedel eller hemsjukvård behöver du inte göra ett val.
Om du vill byta leverantör fyller du i blanketten Byte av leverantör (pdf 36 kB) eller använder e-tjänsten Byte av leverantör för omsorg. Du kan också kontakta Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00, så skickar de hem blanketten till dig.
Efter du skickat in blanketten eller ansökt via e-tjänsten tar det upp till två veckor innan bytet går igenom.
Helsingborgs stad tar ut en avgift för trygghetslarm. Hur stor din avgift blir beräknas utifrån din inkomst, men du betalar aldrig mer än maxtaxan. Avgiften för dig är densamma oavsett vilken leverantör du väljer. Läs mer om avgifter inom äldreomsorgen.
Alla kunder som får trygghetslarm som insats får en kundpärm. I pärmen finns aktuella telefonnummer till det hemvårdsområde man tillhör.
Här kan du se en kort film om hur trygghetslarm fungerar.
Ett mobilt trygghetslarm fungerar som ett vanligt trygghetslarm. Du trycker på larmet och det går en signal till en larmcentral. Larmet har en mikrofon och högtalare som gör att du och larmcentralen kan tala med varandra. Ett mobilt trygghetslarm fungerar utanför din bostad i din närmiljö, till exempel i en gemensam tvättstuga, ett soprum, ute på gården, i en närbutik eller i en trädgård. Det är hemtjänstgruppen i ditt område som kommer och hjälper dig.
Ett mobilt trygghetslarm ersätter inte det stationära trygghetslarmet som finns i hemmet utan är ett komplement som används under vistelse utanför bostaden. Det mobila trygghetslarmets batteri behöver laddas mellan utevistelserna. Under laddningen fungerar inte larmet och då måste det finnas ett vanligt trygghetslarm.
Om du redan har ett trygghetslarm men behöver ett mobilt trygghetslarm, ta kontakt med koordinatorn för ditt hemvårdsområde.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.