Felanmälan och synpunkter för ett bättre Helsingborg
Här kan du både anmäla fel och lämna synpunkter på allmänna platser i stadsmiljön som hanteras av stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad.
Du kan välja att vara anonym eller lämna dina kontaktuppgifter så att vi kan återkomma till dig.
Vill du lämna en synpunkt eller göra en felanmälan på ett annat språk än svenska? Kontakta Helsingborg kontaktcenter, kontaktcenter@helsingborg.se eller 042-10 50 00.
Ring Helsingborgs kontaktcenter på 042-10 50 00 och gör en akut felanmälan om du har sett något som gått sönder eller är fel och som kan innebära akut fara för person eller egendom inom dessa områden inom staden:
gator
trafik
gatubelysning
trafiksignaler
parker
grönområden
Tack för att du hjälper oss – tillsammans får vi ett bättre Helsingborg.
Appen Ett bättre Helsingborg
Ladda gärna ner vår app Ett bättre Helsingborg för att anmäla fel och lämna synpunkter
Vi utvecklar ständigt våra arbetssätt för att arbeta smartare och mer effektivt. Vi uppskattar synpunkter från dig som bor i Helsingborg och att du berättar för oss när något inte står rätt till. Vissa saker försöker vi åtgärda så fort som möjligt med hjälp av våra entreprenörer, annat tar vi med oss i mer långsiktig planering där vi försöker synka olika större utvecklingsprojekt som belysningsåtgärder, trafiksäkerhet, trygghet, utveckling av grönområden och liknande.
Vi har höga naturvärden som vi värnar om och de senaste åren har vi stort fokus på att främja biologisk mångfald. Det kan exempelvis innebära att vi planterar ängsliknande planteringar på vissa ställen och låter gräset växa sig lite längre istället för att klippa det så kort som möjligt.
Därför kan det dröja innan vi åtgärdar fel
Varje dag är det många som hör av sig till oss med frågor och synpunkter kring underhållsåtgärder. Det kan till exempel handla om träd eller buskar som behöver beskäras, gräs som behöver klippas, att grus behöver fyllas på gångbanor eller att bänkar är i dåligt skick. Ibland kan det därför dröja innan du får svar på ett ärende du skickat in till oss.
Varje år får stadsbyggnadsförvaltningen in ungefär 60 000 ärenden, som bland annat rör skötseln av våra gemensamma ytor, till exempel gator, parker och badplatser. Därför tar det ibland ett tag innan våra entreprenörer hinner åtgärda dem.
Helsingborgs stad sköter drift och underhåll på gator och allmänna platser och vi arbetar efter en förbestämd prioriteringsordning och ett ärendehanteringssystem där vi får in synpunkter via Helsingborgs kontaktcenter eller appen ”Ett bättre Helsingborg”. Akuta ärenden där det finns risk att någon kan skada sig har den högsta prioriteten.
Vi har en årlig budget för drift och underhåll av hela kommunen. Därför måste vi ibland göra prioriteringar kring vilka ärenden som åtgärdas.
Varje år får stadsbyggnadsförvaltningen in ungefär 60 000 ärenden, som bland annat rör skötseln av våra gemensamma ytor, till exempel gator, parker och badplatser. Att återkoppla varje enskilt ärende med ett personligt svar, via telefon eller mejl, tar helt enkelt för mycket av den tid vi istället behöver lägga på att hålla staden hel och ren. Därför får du istället ett automatgenererat svar när ditt ärende är avslutat. Vi är ändå tacksamma för att du lämnar telefonnummer och e-postadress när du anmäler ditt ärende eftersom vi ibland kan behöva kontakta dig för att få reda på mer om vad som behöver göras.
Att ditt ärende avslutas utan att det åtgärdats på det sätt du tänkt dig kan bero på flera saker. Oftast handlar det om att din önskan om en specifik åtgärd inte stämmer överens med det avtal vi har med vår entreprenör om hur platsen ska skötas. Det kan också bero på att ett ärende lagts in med en kartposition som inte stämmer. I de fall entreprenören inte kan hitta det anmälda felet avslutas ibland ärendet utan åtgärd. Ofta går dock ärendet då tillbaka till stadsbyggnadsförvaltningens områdesförvaltare för vidare utredning. Om det är ett litet fel väljer ibland områdesförvaltaren att inte lägga tid på att utreda ett sådant ärende. Du som kund får då återkomma om du upplever att felet fortfarande kvarstår.
I vårt ärendehanteringssystem är det svårt att ge en mer nyanserad återkoppling än den du får idag. Vi arbetar på att utveckla systemet, så att du framöver ska kunna få ett mer specifikt svar när ditt ärende avslutas.
Varje år hanterar stadsbyggnadsförvaltningen ungefär 60 000 tusen ärenden, och vi vågar påstå att de allra flesta hanteras som de ska. Ofta är det fel som åtgärdas, men det händer också att vi får synpunkter på sådant vi av olika anledningar inte gör något med.
Våra entreprenörer är förstås ansvariga för att allmänna platser sköts enligt de avtal som finns. Men vare sig de eller vi som ansvarar för de olika områdena kan ha koll överallt. Vi är därför mer än tacksamma för att du liksom många andra av stadens invånare hjälper oss i det arbetet.
Använd gärna appen Ett bättre Helsingborg. Där kan du se om ett ärende redan kommit in och när. Det är till extra stor hjälp för oss om ett ärende inte anmäls flera gånger, eftersom varje ärende tar tid att handlägga.
Gräsytorna i Helsingborg är indelade i olika typer, som sköts på olika sätt. De vanligaste är
Bruksgräsmatta, till exempel gräsmattor i bostadsområden som staden ansvarar för och allmänna fotbollsplaner och idrottsgräsmattor. De ska normalt klippas när gräset är mellan 4 och 8 centimeter högt.
Högvuxen gräsyta, till exempel i kanter till en allmänning eller till en park. Här låter vi gräset växa för att gynna den biologiska mångfalden. Insekter har bättre förutsättningar i högre gräs där också vissa blommor trivs. Den här typen av gräsyta klipps mer sällan jämfört med bruksgräsmattor. När gräset klipps är anpassat efter miljön det finns, i men normalt sett klipps dessa ytor 2-3 gånger per säsong.
Vägkantsslåtteryta. Vägkanter ska normalt slås 2-3 gånger per säsong.
Gräset klipps alltså inte ett visst antal gånger varje sommar, utan vid behov utifrån ovan.
Vi har ändrat klassningen av gräsytor för vissa platser och låter där gräset bli högre. Det gör vi för att gynna den biologiska mångfalden. När gräset tillåts bli lite högre och också innehåller vissa blommor trivs både insekter och fåglar bättre.
Uppdaterad:
Kontakta kommunen — en väg in
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.