Felanmälan och synpunkter för ett bättre Helsingborg

Här kan du både anmäla fel och lämna synpunkter på allmänna platser i stadsmiljön som hanteras av stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Här kan du lämna ditt ärende

Du kan välja att vara anonym eller lämna dina kontaktuppgifter så att vi kan återkomma till dig.

Vill du lämna en synpunkt eller göra en felanmälan på ett annat språk än svenska? Kontakta Helsingborg kontaktcenter, kontaktcenter@helsingborg.se eller 042-10 50 00.

Läs mer om vad som händer när du har skickat in en synpunkt eller felanmälan.

Akut felanmälan

Ring Helsingborgs kontaktcenter på 042-10 50 00 och gör en akut felanmälan om du har sett något som gått sönder eller är fel och som kan innebära akut fara för person eller egendom inom dessa områden inom staden:

  • gator
  • trafik
  • gatubelysning
  • trafiksignaler
  • parker
  • grönområden

Tack för att du hjälper oss – tillsammans får vi ett bättre Helsingborg.

Appen Ett bättre Helsingborg

Ladda gärna ner vår app Ett bättre Helsingborg för att anmäla fel och lämna synpunkter

App Store (iOS)

Google Play (Android)

Så arbetar vi för att utveckla vår stadsmiljö

Vi utvecklar ständigt våra arbetssätt för att arbeta smartare och mer effektivt. Vi uppskattar synpunkter från dig som bor i Helsingborg och att du berättar för oss när något inte står rätt till. Vissa saker försöker vi åtgärda så fort som möjligt med hjälp av våra entreprenörer, annat tar vi med oss i mer långsiktig planering där vi försöker synka olika större utvecklingsprojekt som belysningsåtgärder, trafiksäkerhet, trygghet, utveckling av grönområden och liknande.

Vi har höga naturvärden som vi värnar om och de senaste åren har vi stort fokus på att främja biologisk mångfald. Det kan exempelvis innebära att vi planterar ängsliknande planteringar på vissa ställen och låter gräset växa sig lite längre istället för att klippa det så kort som möjligt.

Därför kan det dröja innan vi åtgärdar fel

Varje dag är det många som hör av sig till oss med frågor och synpunkter kring underhållsåtgärder. Det kan till exempel handla om träd eller buskar som behöver beskäras, gräs som behöver klippas, att grus behöver fyllas på gångbanor eller att bänkar är i dåligt skick. Ibland kan det därför dröja innan du får svar på ett ärende du skickat in till oss.

Vanliga frågor om skötseln av allmänna platser

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.