Naturreservatet Björka fälad växer fram med barnens hjälp
När vi utformade naturreservatet Björka fälad tog vi hjälp av elever på Gläntanskolan i Ödåkra. Flera av barnens förslag har blivit verklighet. Här finns nu en stig till en rastplats med bänkbord, en damm och nya ekar som flyttats in från närliggande skogar. Elever från skolan har också planterat träd i naturreservatet. Tack vare elevernas engagemang växer en plats fram som bidrar till biologisk mångfald, lärande och gemenskap.
År 2020 träffade Fredrik Bengtsson, kommunekolog från stadsbyggnadsförvaltningen, och Caroline Sjunner, miljöpedagog från miljöförvaltningen, elever i årskurs 4 på Gläntanskolan i Ödåkra. Syftet var att samla in idéer kring utformningen av naturreservatet Björka fälad. Genom ritningar och collage föreslog barnen allt från eldplatser, stigar och dammar till gungor, utegym, gamla träd och blommor.
Fyra år senare har flera av barnens förslag förverkligats. Nu finns en stig till en rastplats med bänkbord, en damm och nya ekar som flyttats in från närliggande skogar.
– Det känns fint att vi har kunnat genomföra några av barnens idéer. Området är fortfarande till viss del bullerstört och inte helt färdigt, men vi har goda förhoppningar om att det kommer bli riktigt bra så småningom. Nästa höst planteras fruktträd i nya området, och klätterträden i den gamla betesmarken finns redan att upptäcka, säger Fredrik Bengtsson.
Tillsammans i naturen – elever planterar träd
Tack vare elevernas engagemang och samarbetet mellan förvaltningar växer nu en plats fram som bidrar till biologisk mångfald, lärande och gemenskap. I snö och kyla planterade fjärdeklassare från Gläntanskolan ekar, lönnar, lindar och hasslar i Björka Fälad under guidning av Fredrik Bengtsson och Caroline Sjunner.
– När vi kombinerar våra olika kompetenser blir resultatet både bättre och roligare. Barnen får samtidigt inblick i olika yrkesgrupper och chansen att uppleva saker utanför klassrummet. Att arbeta med eleverna och utveckla Björka Fälad är verkligen inspirerande. Vi vill stärka deras koppling till närområdet, lära dem om biologisk mångfald och visa hur allt hänger ihop i naturen. Utomhuspedagogik engagerar fler sinnen och skapar en djupare förståelse, säger Caroline Sjunner.
– Att plantera träd var en fantastisk upplevelse för barnen. Det gav dem en känsla av att kunna påverka sin omgivning positivt. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet framöver, säger pedagogen Saadat på Gläntanskolan.
Därför behövs nya naturreservat
Helsingborg har idag 23 naturreservat vars syfte är att bevara värdefulla naturmiljöer och alla arter som lever där. De ska också vara tillgängliga för rekreation och naturupplevelser, både idag och i framtiden. Det senaste naturreservatet, Björka Fälad, godkändes i kommunfullmäktige under hösten 2024.
Med barnkonventionen i ryggen
Barnkonventionen är en viktig vägvisare i vårt arbete med frågor som rör barn. I projektet har vi tagit hänsyn till flera av konventionens artiklar:
Artikel 6: Rätten till liv och utveckling: Området erbjuder en trygg miljö där barn kan utvecklas genom lek och naturupplevelser.
Artikel 12: Rätten att bli hörd: Barnen har haft möjlighet att göra sin röst hörd i planeringsfasen av ett nytt naturreservat.
Artikel 31: Rätten till lek, vila och fritid: Klätterträd, stigar och rastplatser skapar möjligheter för lek och rekreation i naturen.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.