Stöd till nationella minoriteters arrangemang

I Helsingborg ska de nationella minoriteterna synas, höras och ha inflytande över de frågor som berör dem. Helsingborgs stad ska bidra till att stärka de nationella minoriteternas identiteter genom att satsa på områden som utbildning, äldreomsorg och kultur.

Genom kulturförvaltningen kan stadens nationella minoriteter söka stöd till arrangemang. Det kan till exempel vara kostnader för teknik, lokal, föredragshållare, värd och tekniker.

Ansök här

Läs mer om nationella minoriteter på helsingborg.se.

Syfte
Stödet syftar till att ge de nationella minoriteternas organisationer möjlighet att göra publika arrangemang i samband med högtidsdagar och vid andra lämpliga tillfällen som bidrar till ökad kunskap hos allmänheten om de nationella minoriteternas situation och kultur. Stödet betalas som regel ut i anslutning till att beslut fattats.

Villkor
Den sökande ska vara en organisation för nationella minoriteter. Arrangemanget ska genomföras och möta en publik i Helsingborg. Arrangemanget ska vara tydligt och tillgängligt för alla som är intresserade. Stödet kan användas till kostnader för arrangemanget såsom köp av tjänster och varor och hyra av lokal och utrustning. Stödet kan inte gå till arvode till de som arrangerar arrangemanget. Stödet kan inte gå till välgörenhets- eller insamlingsarrangemang.

Ansökan och redovisning
Ansökan och redovisning sker via e-tjänst på helsingborg.se. Ansökningar handläggs fortlöpande. Handläggningstiden är högst fyra veckor. Redovisning ska skickas till kulturnämnden senast två månader efter genomfört arrangemang. Projektets eventuella överskott ska återbetalas till kulturförvaltningen