Så lång tid tar det

Handläggningstiden för en lantmäteriförrättning räknas från ansökans ankomstdag till att du har fått beslut i ärendet. Handläggningstiden är uppdelad i två delar; Först kötiden, vilket är tiden innan ärendet fördelas till handläggare, och sedan den tid det tar att utreda och genomföra det du ansökt om.

Kötid

När du skickat in din ansökan får du en bekräftelse. Sedan läggs ansökan på kö för att fördelas till ledig handläggare.

Den genomsnittliga kötiden är för närvarande: 3-4 månader.

Handläggningstid

Det är summan av kötid och handläggningstid som blir den totala tiden det kommer att ta innan du får ett beslut i ditt ärende. Alla ansökningar handläggs i turordning efter det datum som de har kommit in.

I ett ärende genomförs ofta olika utredningar och prövningar. Ibland genomför vi fältmätningar eller behöver ha möten. Mer information finns här.

Handläggningen av enkla ärenden, utan fältmätning, tar omkring 1-3 månader. Andra ärenden kan ta cirka 6 månader eller mer.

Ärendet avslutas med ett beslut. Ofta har du 4 veckor på dig att överklaga. När ärendet vunnit laga kraft registreras det i fastighetsregistret och registerkartan. Den av sakägarna som är aktmottagare får en aktkopia på e-post eller post.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.