Slam och slamtömning

Du som inte är ansluten till kommunalt avlopp utan har trekammar-, köks- eller sluten tank behöver anlita slamsugningsbilen.

När slamsugningsbilen tömmer en trekammarbrunn sugs både slammet och vattnet upp, sedan spolas vattnet tillbaka i brunnen.

Det är viktigt för brunnens funktion att en del av vattnet stannar kvar i brunnen för att behålla rätt bakterieflora, så att nedbrytningsprocessen fungerar på bästa sätt. Slutna tankar töms på hela sitt innehåll. Slammet töms sedan på Öresundsverket där det behandlas i avloppsreningsverket.

Du beställer slamtömning hos NSR:s kundservicekundservice@nsr.se eller telefon 040- 400 13 40.

Uppehåll i hämtning av slam och tömning av latrin

Om du ska göra uppehåll i hämtning av slam eller tömning av latrin i en sammanhängande period av minst sex månader för permanentboende och minst ett år för fritidsboende, så kan du ansöka om detta i stadens e-tjänst.  Du legitimerar dig med e-legitimation och fyller sedan i din ansökan.

Kontakt

NSR Kundservice

Telefonnummer
042-400 13 40

Öppettider
Måndag, tisdag, onsdag, fredag
08:00-16:30
Torsdag
08:00-15:00
Lunchstängt: 12:00-12:30

Till nsr.se/kundservice

Återvinningscentralen
Adress: Välavägen 222
Öppettider: Se information på nsr.se

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right