En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen.

Robotics project shows great promise for enhancing micromobility vehicle use

Earlier this year, the prestudy of the HelsingBotica project was presented. It highlights the potential for innovative solutions in micromobility and autonomous delivery. This paves the way for smarter, safer urban transportation. The next step is an ongoing project aimed at increasing knowledge about the possibilities of robot deliveries for e-commerce in last-mile delivery solutions.

En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen. En lådliknande robot på hjul, med en mobiltelefon och en stor, röd stoppknapp på toppen.

Robotprojekt visar stor potential för att förbättra användningen av fordon för mikromobilitet

Tidigare i år presenterades förstudien av projektet HelsingBotica. Den belyser potentialen för innovativa lösningar inom mikromobilitet och autonoma leveranser. Det banar väg för smartare och säkrare urbana transporter. Nästa steg är ett pågående projekt som syftar till att öka kunskapen om möjligheterna till e-handelsleveranser med robotar i sista milen-lösningar.

En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant.

Garbage Robots will soon be Tested Digitally

Last year, the city of Helsingborg received SEK 2.8 million in funding from Sweden's Innovation Agency, Vinnova, and its strategic innovation program, Drive Sweden.

En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant. En metallglänsande robot med fyrkantigt huvud och ben med hjul under skjutsar en kärra med en låda framför sig längs en kajkant.

Snart ska soprobotarna provköras digitalt

Helsingborg har fått 2,8 miljoner kronor för att testa robotar som samlar in sopkärl i stadsdelen Oceanhamnen. Nu ska robotarnas framtida rutter testas digitalt – och snart börjar man bygga själva robotarna.

Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal.

Project to reduce driving at schools wins EU award

In autumn 2023, the company Nudgd and the City of Helsingborg carried out a project to reduce driving at schools. The EU has now recognised the project. The city has learnt several lessons about what works and what doesn't.

En bild på Varvsbron i kvällsljus En bild på Varvsbron i kvällsljus En bild på Varvsbron i kvällsljus En bild på Varvsbron i kvällsljus En bild på Varvsbron i kvällsljus En bild på Varvsbron i kvällsljus

Funds for Helsingborg as it is selected for the EU's pilot programme for sustainable cities

The City of Helsingborg has been selected to participate in the EU's Pilot Cities programme. The city will receive SEK 6.6 million in support for sustainable urban development, with Oceanhamnen as its focus.

Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier.

Could 3D printed e-Miles be the mobility solution of the future?

An electric-powered and 3D-printed vehicle that can be loaded from the front and the back and carry both people and goods – could this be the future mobility solution in cities? The City of Helsingborg and Lund University will now explore just that.

Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg".

In Parken, Helsingborg will create the city of the future

In February, Helsingborg opened a brand-new Centre for Innovation – Parken. Here, businesses, academia, civil society, and other change actors will meet to shape the future. "We need to work together across sectors to create a smart, sustainable, and considerate city," says Lisa Olsson.

Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier. Ett zebrarandig bil står parkerad framför entrén till Prismahuset i Oceanhamnen, täckt av glaspartier.

Kan 3D-printade e-Miles vara framtidens mobilitetslösning?

Ett eldrivet och 3D-printat fordon som kan lastas framifrån och bakifrån, som dessutom klarar både människor och gods – kan det vara framtidens mobilitetslösning i städerna? Nu ska Helsingborgs stad och Lunds universitet utforska just det.

Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal. Tre personer står bredvid varandra framför en tegelvägg. Personen till höger håller i en mindre prispokal.

Projekt för att minska bilkörning vid skolorna får EU-pris

Hösten 2023 genomförde företaget Nudgd och Helsingborgs stad ett projekt för att minska bilkörningen vid skolorna. Nu får projektet pris av EU. Och staden har dragit flera lärdomar om vad som fungerar och inte.

Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg". Två personer står i ett minglande folkhav, den ena med kopp och bakverk i handen. I bakgrunden en stor text som säger "Helsingborg".

I Parken ska Helsingborg skapa framtidens stad

I februari öppnade Helsingborg ett helt nytt center för innovation – Parken. Här ska företag, akademi, civilsamhälle och andra förändringsaktörer mötas för att forma framtiden. "Vi behöver jobba tillsammans över sektorsgränser för att skapa den smarta, hållbara och omtänksamma staden," säger Lisa Olsson.

Två unga tjejer sitter bakom varsin bärbar dator. Två unga tjejer sitter bakom varsin bärbar dator. Två unga tjejer sitter bakom varsin bärbar dator. Två unga tjejer sitter bakom varsin bärbar dator. Två unga tjejer sitter bakom varsin bärbar dator. Två unga tjejer sitter bakom varsin bärbar dator.

Now, Children in 40 Classrooms Can Review Their Climate Data

How do you motivate schoolchildren to understand climate data? In Helsingborg, students can directly monitor air quality, electricity use, and food waste in the classroom. The tool is now being rolled out to even more schools.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.