Ledsagare

Ledsagning innebär att du som har en funktionsnedsättning får stöd i fritidsaktiviteter utanför hemmet. Till exempel att följa med på promenad, biobesök, gå på stan och liknande. Stödet beviljas ett antal timmar per månad.

Ledsagarservice ingår i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.

Så ansöker du om ledsagarservice

Du kan ansöka om ledsagarservice genom e-tjänsten Ansökan om insatser eller genom att fylla i blanketten för ansökan om insatser enligt LSS (pdf, 891 kB). Du kan också ansöka om ledsagarservice genom att ringa Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00. En LSS-handläggare kontaktar dig senast nästkommande vardag.

Handläggaren påbörjar sedan skyndsamt en utredning av din situation och beslutar om du har rätt till ledsagarservice. Stödet beviljas i antal timmar per månad. Är du missnöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Du måste bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga framgår av beslutet.

Vill du bli ledsagare?

Ledsagarservice innebär att regelbundet träffa en person som till följd av en funktionsnedsättning behöver stöd för att skapa en meningsfull och stimulerande fritid. Till exempel genom att besöka sina vänner eller att delta i andra fritids- och kulturaktiviteter.

Har du frågor om vad det innebär att vara ledsagare kan du höra av dig till vård- och omsorgsförvaltningen via mejl: uppdragsenheten@helsingborg.se eller ringa till Helsingborg Kontaktcenter på telefon 042-10 50 00, så blir du hänvisad till rätt person.

Anmäl intresse

Gör en intresseanmälan till att bli ledsagare genom att fylla i nedanstående formulär.

För att bli avlösare krävs ett utdrag ur polisens belastningsregister.

Vid handläggningen av ditt ärende registrerar och behandlar vi dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.