Vi testar nytt sätt att asfaltera för mindre buller
För att se om det går att minska buller från trafik på våra vägar testar vi nu ett nytt sätt att asfaltera. När vi under augusti och september 2024 asfalterade om en del av Industrigatan på Planteringen gjorde vi det med mindre stenstorlek i asfalten i kombination med en annan typ av förstärkning. Faller testet väl ut kan det bli ett alternativ på gator där andra typer av bullersänkande åtgärder är svåra att få till.
– Det lågfrekventa buller vi har omkring oss dagligen, som till exempel trafikbuller, påverkar den psykiska hälsan. Därför är bullerdämpning viktigt, men det är trångt på vissa gator vilket ofta gör konventionell bullerdämpning svår. Det här kan bli ett bra alternativ om vi får ett bra resultat av testet, säger Lovisa Emilsson, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.
Det här gjorde vi
- Vi lade en bra förstärkning i gatan för att minska spårbildning och annat slitage. Vi fräste djupare än normalt och läde ledningar för till exempel trafikljus längre ned.
- Vi lade en asfalt med betydligt mindre stenstorlek än normalt. Genom att gå från en stenstorlek på max 16 millimeter till max 8 millimeter kan vi minska bullret med 2-2,5 decibel.
Det här testar vi
Trafik- och väderförhållanden ställer höga krav på en vägs beläggning för att klara slitage från lastbilar, dubbdäck och vinterväghållning. En stark beläggning bör innehålla ett slitstarkt stenmaterial, en hög stenhalt och stor stenstorlek. Stenstorleken har dock stor påverkan på bullernivån, där större stenstorlek innebär mer buller. Det vi testar på Industrigatan är att minska stenstorleken betydligt på det översta lagret asfalt, slitlagret, samtidigt som vi lägger en djupare förstärkning som ska hålla längre och hindra spårbildning.
Vi kommer sedan att både mäta ljudnivån och slitaget på vägen under flera års tid. Faller testet väl ut kan det bli ett alternativ när vi ska asfaltera om mer centrala gator, där det är trångt mellan husen och andra typer av bullerdämpande åtgärder är svåra att få till.
– Genom att mäta resultatet under en längre tid kan vi utvärdera hur det här fungerar även utifrån ett driftperspektiv. Det vi gör nu ska hålla under en längre tid. Genom att vara smarta nu och till exempel lägga ledningar lite djupare än normalt hoppas vi få ett enklare och billigare underhåll senare. Det är viktigt att det håller länge, inte minst på starkt trafikerade gator som Stenbocksgatorna, där underhåll av asfalten ju påverkar framkomligheten och vardagen för många människor, säger Henrik Rosdahl, gatuingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.