Så arbetar vi med ditt ärende
Så här arbetar vi med ditt ärende när du ansöker om en lantmäteriförrättning.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Så här arbetar vi med ditt ärende när du ansöker om en lantmäteriförrättning.
När du ansöker om en lantmäteriförrättning behöver du inte veta exakt vilken förrättningsåtgärd som ska utföras. Det viktigaste är att du beskriver så tydligt du kan vad du vill åstadkomma.
Beroende på vad du vill göra finns det olika blanketter eller e-tjänster som du kan använda.
Lantmäterimyndigheten utreder om det går att genomföra åtgärden enligt gällande lagar. Åtgärden ska också stämma överens med de planer och bestämmelser som gäller.
Vi kontrollerar om det finns servitut och nyttjanderätter som påverkas och använder vårt förrättningsarkiv för att utreda gamla gränser med mera.
Under förrättningens gång samråder vi med andra myndigheter som berörs av ärendet angående bygglov, utfartsvägar, naturvårdsbestämmelser och så vidare.
Vi bevakar också kreditgivares intressen och behöver ibland ett godkännande från dessa för att genomföra förrättningen.
Fältarbete innebär att vi markerar fastighetens nya gränser på marken med järnrör eller liknande.
Samtidigt mäts andra detaljer in, som till exempel hus, vägar och staket. Av detta skapar vi sedan en förrättningskarta. Vi kontaktar dig och bestämmer tid för fältarbete om detta behövs.
Både före och efter mätningen arbetar vi på lantmäterikontoret med bland annat tekniska beräkningar och kartframställning.
Känner du till var äldre gränsmarkeringar finns på marken kan du peka ut dessa för att fältarbetet ska gå smidigare.
Till ett sammanträde kallas samtliga sakägare för att diskutera frågor eller klargöra vad olika beslut eller åtgärder innebär.
Lantmätaren är helt opartisk och företräder inte det allmänna i form av stat eller kommun. I de flesta ärenden hålls inget formellt sammanträde då sakägarna är överens genom avtal eller överenskommelse.
I förrättningen fattar vi olika beslut. Dessa redovisar vi i protokollet tillsammans med en redogörelse för ärendet.
Om du ska betala ersättning redovisar vi detta i ett ersättningsbeslut och när mark byter ägare fattar vi ett beslut om tidpunkt för tillträde.
När alla arbetsuppgifter i ärendet är klara avslutar vi förrättningen genom ett avslutningsbeslut. Du får då ett skriftligt meddelande om detta. Om du är missnöjd med något beslut har du rätt att överklaga detta.
Överklagandetiden är fyra veckor från att förrättningen avslutades eller ställdes in ifall den inte gick att genomföra.
Berörda sakägare, stadsbyggnadsnämnd och i vissa fall länsstyrelsen har rätt att överklaga besluten.
Överklagar gör du skriftligen hos Mark- och miljödomstolen, men överklagandeskriften lämnas in till oss på lantmäterimyndigheten. Adressen står på underrättelsen som du får av oss när ärendet är avslutat.
Överklagandetiden kan hoppas över genom att alla berörda sakägare skriver under en godkännandeblankett.
Efter överklagandetiden registrerar vi förrättningen om ingen överklagat.
Detta görs genom att vi för in uppgifter i fastighetsregistret och tillhörande registerkarta. De nybildade fastigheterna får sin nya fastighetsbeteckning och du kan söka lagfart.
När registreringen är klar får du en kopia av ärendet. I det ingår karta, beskrivning, protokoll och eventuella bilagor.
När vi avslutar förrättningen skickar vi en räkning till dig.
Denna ska du betala inom 30 dagar från fakturadatum. Alla förrättningstjänster är momsfria.
Du når oss på telefon:
042-10 52 22
måndag-fredag: 09.30-11.30
Övriga tider kan du kontakta:
Helsingborg kontaktcenter eller skicka dina frågor via e-post till lantmateri@helsingborg.se Lämna gärna ditt telefonnummer så återkommer vi.
Besök:
Du bokar besök via e-post
lantmateri@helsingborg.se
eller lantmäteriets servicetelefon
042-10 52 22.
Postadress:
Lantmäterimyndigheten
Helsingborgs kommun
251 89 Helsingborg
Eller mejla till lantmateri@helsingborg.se
Fastighetsregistret:
Du kan kostnadsfritt beställa information ur fastighetsregistret från den statliga myndigheten Lantmäteriet.
För information ur fastighetsregistret kan du också kontakta Helsingborg kontaktcenter.
Järnvägsgatan 22
Visa på karta
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Du får inte svar på din feedback. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.