Så här arbetar vi med ditt ärende när du ansöker om en lantmäteriförrättning.
Skede:
error_outline
När du ansöker om en lantmäteriförrättning behöver du inte veta exakt vilken förrättningsåtgärd som ska utföras. Det viktigaste är att du beskriver så tydligt du kan vad du vill åstadkomma.
Beroende på vad du vill göra finns det olika blanketter eller e-tjänster som du kan använda.
Lantmäterimyndigheten utreder om det går att genomföra åtgärden enligt gällande lagar. Åtgärden ska också stämma överens med de planer och bestämmelser som gäller.
Vi kontrollerar om det finns servitut och nyttjanderätter som påverkas och använder vårt förrättningsarkiv för att utreda gamla gränser med mera.
Under förrättningens gång samråder vi med andra myndigheter som berörs av ärendet angående bygglov, utfartsvägar, naturvårdsbestämmelser och så vidare.
Vi bevakar också kreditgivares intressen och behöver ibland ett godkännande från dessa för att genomföra förrättningen.
Fältarbete innebär att vi markerar fastighetens nya gränser på marken med järnrör eller liknande.
Samtidigt mäts andra detaljer in, som till exempel hus, vägar och staket. Av detta skapar vi sedan en förrättningskarta. Vi kontaktar dig och bestämmer tid för fältarbete om detta behövs.
Både före och efter mätningen arbetar vi på lantmäterikontoret med bland annat tekniska beräkningar och kartframställning.
Känner du till var äldre gränsmarkeringar finns på marken kan du peka ut dessa för att fältarbetet ska gå smidigare.
Till ett sammanträde kallas samtliga sakägare för att diskutera frågor eller klargöra vad olika beslut eller åtgärder innebär.
Lantmätaren är helt opartisk och företräder inte det allmänna i form av stat eller kommun. I de flesta ärenden hålls inget formellt sammanträde då sakägarna är överens genom avtal eller överenskommelse.
I förrättningen fattar vi olika beslut. Dessa redovisar vi i protokollet tillsammans med en redogörelse för ärendet.
Om du ska betala ersättning redovisar vi detta i ett ersättningsbeslut och när mark byter ägare fattar vi ett beslut om tidpunkt för tillträde.
När alla arbetsuppgifter i ärendet är klara avslutar vi förrättningen genom ett avslutningsbeslut. Du får då ett skriftligt meddelande om detta. Om du är missnöjd med något beslut har du rätt att överklaga detta.
Överklagandetiden är fyra veckor från att förrättningen avslutades eller ställdes in ifall den inte gick att genomföra.
Berörda sakägare, stadsbyggnadsnämnd och i vissa fall länsstyrelsen har rätt att överklaga besluten.
Överklagar gör du skriftligen hos Mark- och miljödomstolen, men överklagandeskriften lämnas in till oss på lantmäterimyndigheten. Adressen står på underrättelsen som du får av oss när ärendet är avslutat.
Överklagandetiden kan hoppas över genom att alla berörda sakägare skriver under en godkännandeblankett.
Efter överklagandetiden registrerar vi förrättningen om ingen överklagat.
Detta görs genom att vi för in uppgifter i fastighetsregistret och tillhörande registerkarta. De nybildade fastigheterna får sin nya fastighetsbeteckning och du kan söka lagfart.