Övergångsställen och andra åtgärder för bättre framkomlighet
Övergångsställen finns i första hand för att det ska vara enklare att komma fram för den som går och med tydliga målpunkter. I staden finns det både övergångsställen, vilka är målade och skyltade, samt gångpassager. Vid övergångsställen har övrig trafik skyldighet att väja för den gående och vid gångpassager ska den gående lämna företräde.
Därför finns det gångpassager där gående har väjningsplikt
På utvalda platser finns så kallade gångpassager, till exempel med en refug i mitten av gatan, där gående ska lämna företräde för övrig trafik.
Anledningen till att alla passager inte är övergångsställen är för att forskning visar att övergångsställen många gånger är farligare än när det bara finns en passage med en refug. Många fotgängare invaggas i en falsk trygghet vid övergångsställen samtidigt som bilister inte alltid stannar, trots att de har skyldighet att göra det. Det finns även studier som visar att vi beter oss smartare och försiktigare när vi inte är trygga. Där är vi mer observanta och tar färre risker, vilket innebär färre olyckor.
Så fungerar trafiksignaler för gående vid övergångsställen
Trafiksignalen är styrd efter olika tidsscheman där signalen varierar mellan grönt, gult och rött. Om tiden då det är grönt för den gående förlängs tar det längre tid innan signalen visar grönt igen. Det innebär att både den som går och andra trafikanter får längre väntetider.
På bredare gator med trafiksignaler strävar vi efter att det ska finnas mittrefuger att stanna på för de som inte hinner över hela gatan. De får istället gå vidare vid nästa gröna signal.
Så resonerar vi kring siktspeglar för att underlätta sikten
Vi sätter inte ut siktspeglar för att underlätta sikten vid exempelvis kurvor och utfarter. Anledningarna är bland annat:
- en spegel visar inte hela bilden av vad som sker i det dolda utrymmet
- det är svårt att bedöma avstånd och få en rättvisande bild under kvällar eller regniga och kalla dagar med frost
- speglarna kan vridas och slitas ut och ger då en missvisande och farlig bild för föraren.
Om bilister litar på det som visas i spegeln kan farliga situationer uppstå då föraren inte är beredd på att behöva bromsa för något som spegeln inte visade. Det bästa är att bilister hela tiden är beredda på oförutsägbara och anpassar sin hastighet till rådande förhållanden. Då framför de sitt fordon på ett mer trafiksäkert sätt.
Fastighetsägarens ansvar för att sikten är fri
Det är fastighetsägarens ansvar att se till att det är fri sikt för trafikanter vid tomten. Det får till exempel inte sticka ut växter på gång- och körbanor. Den som har en hörntomt har ett särskilt ansvar för att det är fri sikt i korsningen. Mer information om fastighetsägarens ansvar för häckar och buskage.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.