Trafikåret 2023 – årlig uppföljning
Trafikåret 2023 är en del av den årliga uppföljningen av Trafikplan 2017, och en redovisning av trafikutvecklingen i Helsingborg. Här sammanställer vi fakta och statistik, beskriver vad vi gjort under året samt gör en analys över utvecklingen och ger rekommendationer för fortsatt arbete.
Sammanfattning Trafikåret 2023
Här sammanfattar vi det viktigaste kring hur utvecklingen har varit, varför det ser ut som det gör, samt vilka effekter får vi av de åtgärder som gjordes under året.
Det här har vi gjort
- Trafiksäkerhetshöjande åtgärder har genomförts bland annat på Marknadsvägen, Filbornavägen, Pålsgatan och i Tågabacken.
- Upphöjda korsningar har byggts för att skapa säkrare trafikmiljö runt skolor, till exempel vid Västra Ramlösa skola.
- Vi har färdigställt flera nya gång- och cykelbanor. Exempelvis längs Drottninggatan och Johan Banérs gata, där även flera hastighetsdämpande åtgärder anlades.
- Två nya aktiva farthinder har installerats och tagits i bruk; vid Gamla Kungshultsvägen samt vid Björkliden.
- Helsingborg deltog i EUs innovationsprogram RAPTOR. Lösningen från företaget Nudgd blev utvald att testas – en webbsida designad för att påverka föräldrar till att i större utsträckning gå och cykla med sina barn till skolan. 39 procent uppgav att de kommer ändra sitt resbeteende till skolan, tack vare webbsidan.
- Staden har fortsatt koncepten att låna ut cyklar/lådcyklar till privatpersoner, med syftet att få den som lånar att testa på cykelpendling. 25 procent uppgav senare att de köpt el- eller lådcykel efter låneperioden.
- Kampanjer och projekt för hållbart resande, bland annat projekten 300 testcyklister samt Hållbara företagsresor 2.0 – två projekt som vänder sig till privatpersoner respektive företag för att uppmana till hållbara affärs- och pendlingsresor och motivera omställningen till ett mer klimatsmart resande.
- Barntrafikskolan och TaR mig till skolan har främst givit barn undervisning i bland annat trafiksäkerhet men också gett värdefull input till att förbättra trafikmiljön kring skolorna.
- Första cykelparaden genomfördes. 150 personer deltog för att fira och uppmärksamma cyklingens alla fördelar för hälsa och miljö.
- Vi invigde dubbelspåret på Västkustbanan samtidigt med fyrspåret mellan Malmö och Lund. Tillsammans ger projekten snabbare och bättre tågtrafik längs Västkusten.
Detta planerar vi att göra
- Vi är lyhörda mot vane- och beteendeförändringar som pandemin kan ha medfört. Vi utforskar det nya nolläget efter pandemin för att på ett bättre sätt försöka anpassa trafiken till ett klimatneutralt Helsingborg 2030.
- Arbeta med att ta fram en ny trafikstrategi, Sustainable Urban Mobility Plan som tillsammans med Klimat- och energiplanen ska hjälpa oss att formulera och uppnå målen med en överflyttning till ett hållbart, säkert och attraktivt resande.
- Utforska nya metoder för att samla in statistik om människors rörelsemönster och resvanor. Som komplement till traditionella mätmetoder ska vi utvärdera metoder för att mäta trafikflöden och trafiksäkerhet inom vägnätet baserat på data från uppkopplade fordon eller mobildata.
- Skapa attraktiva stråk och platser där helsingborgarna vill röra och uppehålla sig. Vi ska arbeta för helhetslösningar som tar hänsyn till exempelvis trafiktrygghet, belysning och buller samt jämställdhet, jämlikhet och barns möjlighet att transportera sig.
- Balansen mellan biltrafik och de hållbara transportslagen behöver fortsätta att ändras. Cykeltrafiken och oskyddade trafikanters säkerhet ska prioriteras i byggande och planering samtidigt som biltrafiken styrs till det övergripande vägnätet.
- Fortsätta det systematiska arbetet med trafiksäkerhet. Vi ska prova nya lösningar och utvidga vår verktygslåda gällande trafiksäkerhetsåtgärder med fokus på att främja gående och cyklisters säkerhet och framkomlighet.
- Ta fram en ny cykelplan för Helsingborg. Då vis er en minskning av cyklandet i våra mätpunkter men en ökning av bland annat cykelolyckor måste vi utreda detta vidare och göra en ny fördjupad analys kopplat till cyklande och cykelolyckor.
Ta del av hela rapporten
Vill du läsa hela rapporten Trafikåret 2023 kan du hämta en pdf-version här (pdf, 28 MB).
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.