Frågor och svar om konsumenträtt
Här får du svaren på de vanligaste frågorna som konsumentrådgivningen får in.
Saknar du svar på din fråga? Hör av dig till konsumentrådgivarna i Helsingborgs stad. Du kan också följa konsumentrådgivarna på Facebook.
Fler språk
arrow_forwardPlease bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Här får du svaren på de vanligaste frågorna som konsumentrådgivningen får in.
Saknar du svar på din fråga? Hör av dig till konsumentrådgivarna i Helsingborgs stad. Du kan också följa konsumentrådgivarna på Facebook.
Du är en konsument när du köper en vara/tjänst för privat bruk, av ett företag.
Du är alltså inte konsument när du köper en begagnad dator eller bil från en annan privatperson. Du är inte heller konsument när du köper in varor/tjänster till din enskilda firma eller företag.
En garanti är ett frivilligt åtagande för säljaren. Åtagandet betyder att säljaren ansvarar för att varan fungerar under garantitiden.
Omfattningen av garantin bestäms av säljaren. Garantin får dock aldrig medföra att köparens rättigheter enligt lag försämras. Information om garanti ska lämnas skriftligen till köparen.
Du har rätt att i första hand få varan reparerad. Om detta inte kan ske har du rätt att få varan omlevererad.
Om reparation och omleverans inte blir aktuellt, kan du begära prisavdrag om näringsidkaren inte inom skälig tid reparerar varan eller levererar en ny vara till dig. Summan på prisavdraget ska motsvara felets betydelse och omfattning.
Alternativet till prisavdrag är att du häver köpet, vilket betyder att du lämnar tillbaka varan och får pengarna tillbaka. Hävning förutsätter att felet är av väsentlig betydelse för dig.
Observera att säljaren alltid har rätt att i första hand erbjuda dig en reparation eller omleverans (om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig), innan du kan kräva prisavdrag eller hävning.
Enligt Konsumentköplagen har du rätt att hålla inne så mycket betalning som krävs (som säkerhet) på grund av att varan är felaktig.
Du har rätt till ersättning för alla utgifter som du drabbas av på grund av fel på det du köpt.
Det kan handla om till exempel resekostnader eller fraktkostnader. Du kan även få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj. Till exempel om en trasig frys gör att dina frysvaror förstörs.
I första hand bör du göra en skriftlig reklamation till företaget, och även begära ett skriftligt svar. Leder inte det till någon lösning kan du vända dig till konsumentrådgivarna i Helsingborgs stad.
Nästa steg blir att pröva tvisten i Allmänna reklamationsnämnden (ARN), vilket är gratis när det gäller tvister mellan konsumenter och företag. Som konsument måste du göra en skriftlig anmälan till ARN, som sedan fattar ett beslut om hur de tycker att tvisten ska lösas. Besluten är rekommendationer, men de flesta företag följer dem. Rådgör gärna med oss innan du gör din anmälan.
Läs mer om hur du anmäler på Allmänna reklamationsnämndens webbplats.
När du köper en begagnad bil av en privatperson är det andra regler än konsumentlagarna som gäller. Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner. Du ska vända dig till en advokat om du hamnar i tvist med en annan privatperson.
Nyttig läsning på konsumentverkets webbplats:
Ja, som huvudregel är du bunden av ditt abonnemang under bindningstiden även om du flyttar till en bostad där näringsidkaren inte kan leverera tjänsten. Ett undantag kan vara om ert avtal ger dig rätt att vid flytt säga upp avtalet i förtid.
Fråga operatören om det går att förkorta bindningstiden eller minska kostnaden på annat sätt, exempelvis genom att byta till en billigare tjänst under resterande avtalsperiod eller överlåta abonnemanget till någon annan.
Ett annat undantag kan vara om den som tecknat avtalet går bort. Dödsboförvaltaren bör i sådana fall skriftligen meddela motparten att abonnemangstecknaren har gått bort och att dödsboet önskar säga upp avtalet på grund av dödsfall.
Läs mer om dina rättigheter på Telekområdgivarnas webbplats.
Du har inte rätt att hålla inne hela fakturabeloppet om du endast bestrider delar av den. Detta innebär att den del av fakturabeloppet du anser är rimlig/avtalsenlig ska du betala in till näringsidkaren.
Du ska naturligtvis i samband med att du håller inne med betalning skriftligen reklamera till näringsidkaren. Läs fråga Jag har fått en faktura på en vara jag inte beställt. Vad gör jag?
Om du anser att fakturabeloppet är felaktigt, eller att det inte överhuvudtaget finns ett avtal mellan näringsidkaren och dig ska du göra följande:
Om näringsidkaren trots ditt bestridande skickar fordran till inkasso ska du bestrida även till inkassobolaget.
Meddela företaget skriftligen att du motsätter dig betalningskravet med en förklaring varför du inte anser dig betalningsskyldig. I brevet ska du ange ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress, om du har en sådan. Du ska även ange fakturanummer, datum och beloppet på den faktura som du bestrider.
Spara i bevissyfte alltid en kopia på brevet. När du har fått ett svar från det företag som anser sig ha ett krav mot dig kan du kontakta oss på konsumentrådgivningen för vidare hjälp i ärendet.
Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet. Om företaget vänder sig till ett inkassobolag, får du ett nytt krav även från inkassobolaget. Det är då viktigt att du även bestrider detta krav skriftligen med samma procedur som ovan.
Företaget ansvarar enligt lag för alla fel som fanns med när du köpte varan. Det kan till exempel gälla fabrikationsfel. Fel som visar sig inom sex månader efter köpet anses vara ursprungliga fel och då ska säljaren åtgärda dem utan kostnad för dig.
Om du själv orsakat felet, till exempel genom att inte följa skötselråden som följer med, har företaget inget ansvar för felet på varan. Reklamationsrätten gäller alltid tre år, men efter sex månader måste du som konsument kunna visa att varan hade ett ursprungligt fel.
Det är alltid bra att spara kvittot, om du senare skulle vilja reklamera en vara. Som köpare är det du som ska kunna visa att du köpt en viss vara i en viss affär vid ett visst tillfälle. Vid köp av varor och tjänster behöver du därför spara kvittot i tre år efter köpet.
Om du inte har sparat ditt kvitto och vill göra en reklamation måste du på något annat sätt visa att du köpt den specifika varan hos en specifik försäljare.
Nej. Det finns ingen regel som säger att du har 30 dagar på dig att betala en faktura. Om det finns bestämmelser om betalningsdag i ett avtal, gäller dessa. Om det inte avtalats om betalningsdag, ska du betala när säljaren kräver det.
Om du betalar via bank- eller postgiro är det bäst att vara ute i god tid. Ofta tar de tre vardagar för banken att överföra summan. Ett företag kan återkomma upp till tre år efter det att du köpt en vara eller tjänst och kräva betalning. För att slippa betala igen måste du kunna bevisa att du betalat. Det gör du enklast med hjälp av ett kvitto.
Vid köp i butik eller vid canvasförsäljning (till exempel om du köpt något på allmän plats så som torg eller i entrén till ett varuhus) gäller oftast inte ångerrätten.
Läs frågan Vad innebär öppet köp?
Det är bara vid köp via internet, hemförsäljning och köp från telefonförsäljare som du har ångerrätt enligt distansavtalslagen. Ångerrätten är då 14 dagar.
Bytesrätt är frivilligt. Antingen får du byta varan eller får du ett tillgodokvitto istället för pengar tillbaka.
Öppet köp är ett frivilligt åtagande för säljaren. Kom ihåg att varan måste vara oanvänd och att du måste ha sparat originalförpackningen samt kvittot för att du ska kunna återlämna varan.
Butiken kan också välja att inte erbjuda öppet köp, det är inget som du som konsument enligt lag har rätt till.
På Konsumentverkets webbplats finns mer information om öppet köp.
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Du får inte svar på din feedback. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00
Torsdag: 08.00 - 18.00
Fredag: 08.00 - 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.
Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.
Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.