Projekt från 2018
Här är alla projekten som har beviljats stöd från Visionsfonden under år 2018.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Här är alla projekten som har beviljats stöd från Visionsfonden under år 2018.
Idégivaren som arbetar som förskolepedagog har under många år stött på stereotypiska uppfattningar om flickor och pojkar. Med detta projekt vill hon bryta genusnormer med teater inspirerade från normbrytande barnböcker där flickor är starka och pojkar gråter.
Idégivaren kommer producera totalt åtta föreställningar och dela ut barnböcker till minst 100 barn. Idégivaren kommer att samarbeta med Stadsdelsmammorna 2.0 för att nå ut till barn och föräldrar i områdena Närlunda, Planteringen, Fredriksdal och Drottninghög.
Det är dags att lära känna de dolda talangerna som arbetar med kultur, konst och underhållning i Helsingborg! Vi tenderar att söka efter talanger utanför våra gränser för att utveckla Helsingborg och för att göra vår stad mer pulserande, men vi missar ofta att ett flertal talanger redan finns i vår stad.
De dolda talangerna ska synliggöras genom intervjuer i en podcast som släpps varannan vecka under 12 månader. Målgruppen för podcasten är kulturintresserade.
Projektet är en liveteater där skådespelare är planterade i publiken som skapar en nyfikenhet och styr vad som sker på plats. Denna sort av teater är ett nytt koncept för Helsingborg men har gjorts världen över. Upplevelsen har klara kopplingar till aktuella samhällsdiskussioner samt Gåsebäck och den förändring platsen som just nu genomgår.
På plats är publiken 12 personer från varierande organisationer, föreningar och företag. Livestreamen kommer även bli underlag för en dokumentär om händelsen.
Läs om projektet En safari i smutsen på Helsingborg dagblads webbplats.
Idégivaren vill minska klyftan mellan det etablerade kulturlivet i Helsingborg och stadens utrikesfödda kvinnor. Kvinnor som har med sig egna kunskaper, referensramar, vanor samt erfarenheter av att konsumera kultur som stadens utvalda kulturinstitutioner kan ta del av och finna nya vägar till att nå denna målgrupp. På varje institution kommer kvinnorna att vara med på tre workshoppar, ett projekt, utvärdering och slutrapport.
Idégivaren som har flerårig erfarenhet inom modebranschen vill främja kunskapsdelning och samskapande för ett hållbart mode och textil i Helsingborg stad. Projektet kommer att bestå av fem olika workshops som lägger mycket fokus på kunskap, utbildning och samskapande processer med olika aktörer som är involverade i frågan om hållbart mode.
Den primära målgruppen är allmänheten som har intresse inom hållbarhet, mode eller textil.
Projektet vill skapa ett tryggare samhälle genom att skapa möjligheter och förståelse för ungdomar som lever i kriminella miljöer. Idégivaren vill nå ut till ungdomar med kriminell bakgrund och ha aktiviteter där det är viktigt att samarbeta, respektera och ta hänsyn till varandra.
Olika föreläsare kommer att bjudas in för att berätta om deras kriminella historia och hur deras liv ser ut idag. Projektets mål är att ungdomarna ska få en ny samhällsbild och personlig utveckling.
Idégivaren kommer arbeta med en grupp av cirka 40 ungdomar.
En föreställning som vill uppmärksamma det tabubelagda ämnet psykisk ohälsa och skapa en gemenskap. Målet med projektet är att nå ut till ungdomar i åldern när psykisk ohälsa börjar utvecklas. I ett samarbete kommer projektet tillsammans med Helsingborgs skolklasser 6-9 ta del av föreställningen och dess viktiga budskap.
Manuset till föreställningen kommer skrivas tillsammans med ungdomar som upplever eller upplevt psykisk ohälsa.
Projektet vill skapa en effektiv introduktionskurs till den svenska arbetsmiljön, i samarbete med Arbetsmarknadsförvaltningen. Idégivarna vill underlätta för nya svenskar att hitta arbete inom snar framtid.
Kursen kommer bestå av fem workshoppar med teman: Svenska företagsvärlden och affärsetikett, ledarskap och kommunikation i en svensk arbetsmiljö, anpassning till den svenska arbetsmiljön, medarbetares rättigheter, etik och ansvar och saker du bör göra på din första dag på jobbet.
Projektet vill skapa en upplevelse på rullskridskor och upptäcka gräsrotskonst till finkultur på en sträcka från Gåsebäck, Pixla piren till Dunkers och Stadsteatern, samtidigt som man får höra historier och skrönor från en guide.
Rullskridskor är ett demokratiskt färdmedel med låg tröskel för att få olika Helsingborgare att mötas. Oberoende av härkomst och hur länge man bott i Helsingborg har de flesta samma förutsättningar för att åka eller lära sig att åka rullskridskor. Idégivaren vill skapa en samhörighet och berätta om Helsingborg.
Projektet bygger både på både kultur och konst. Kultur i bemärkelsen att utgångspunkten av projektet kommer från 50 kvinnor som under projektperioden är 50 år gamla.
Idégivaren kommer att genom en enkät vända sig till 50-åriga kvinnor och undersöka den vuxna kvinnans förutsättningar och situation, vilken sällan studeras i relation till en stad och dess välmående. Konst i bemärkelsen då materialet från enkäten kommer att bearbetas och presenteras som en interaktiv ljud-, text-och bildinstallation.
Projektet vill arrangera events som består av lärorika föreläsningar och intressanta workshops med fokus på psykisk ohälsa och träning. Målgruppen är tjejer mellan 15-17 år och målet är 40-45 deltagare.
Boost by Zquads syfte är att diskutera och belysa aktuella ämnen för unga som är tabubelagda. Föreläsningarna och workshopparna kommer att behandla olika teman så som gemenskap, sex och relationer, träning och hälsa och framtid. Projektet kommer ske kontinuerligt under drygt två månader.
En kväll där gäster och besökare berättar om sina pinsamma, sorgliga, dråpliga och roliga stunder i samband med kreativa processer. Projektet vill lyfta gemenskapen bland kreativa personer i Skåneregion och bjuda in gäster som får dela med sig av anekdoter om deras kreativa processer och känslor.
Publiken får också chans att dela med sig sina egna historier och bekännelser från sina liv. Idégivaren vill skapa en gemenskap och lindra ensamheten som kan uppstå i ett kreativt skapande.
Projektet vill driva ett demokratiskt samtal och verka i olika områden i Helsingborg för att uppmuntra till möten angående demokrati. Fristaden kommer att turnera i fem olika områden under fem veckor och även befinna sig på Väla och Knutan en dag. I varje område bygger projektet upp en levande fristad, där människor kan samtala, skapa, diskutera och berätta.
Programmets tema är demokrati över samtal, deltagande och möten och det kommer se liknande ut i varje område.
Ett balettkompani med seniorer klädda som grönsaker och frukter kommer dansa sig genom Helsingborgs innerstad. Grönsaksbaletten vill belysa betydelsen av att Sveriges befolkning inte får i sig tillräcklig mängd frukt och grönt.
Danskompaniet kommer bjuda in stadens invånare till att delta i den interaktiva dansföreställningen, och bjuda på smakprov av frukter och grönsaker.
Projektet vill visa samtida fotografi i Helsingborgs offentliga rum. Ett projekt som vill visa bilder som öppnar upp för tankar, fördjupning, medvetenhet, mångfald och jämlikhet på tomma reklampelare och ytor runt om i staden.
Konst mot reklam erbjuder fotokonst på oväntade platser och situationer. Ifrån bilen, på söndagspromenaden eller vid en lunch på ett industriområde där medborgarna arbetar.
Brusfabriken vill skapa workshops för barn och ungdomar som uppmuntrar till utforskandet av ljud och klangvärldar. Brusfabrikens mål är att tillhandahålla kreativa och fantasifulla aktiviteter genom att använda ljud på ett tillgängligt, roligt och utbildande sätt.
Det finns möjlighet för alla, oavsett bakgrund eller förmåga, att vara med. Projektet kommer använda sig av både analog och digital utrustning. Deltagarna kommer att få möjlighet att konstruera egna ljudprojekt.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.