Projekt från 2021
Här är alla projekten som har beviljats stöd från Visionsfonden under år 2021.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Här är alla projekten som har beviljats stöd från Visionsfonden under år 2021.
Enligt Agenda 2030s mål 12 – Hållbar konsumtion och produktion, är omställning till en hållbar konsumtion och produktion av varor en nödvändighet för att minska vår negativa påverkan på klimat, miljö och människors hälsa.
Projektet vill stärka positiva värden kring second handshopping, för fler än de redan frälsta. Genom att belysa ett plaggets proveniens knyts en historia till objektet och gör det på så sätt mer värdefullt. Projektet kommer att bjuda in helsingborgarna att lämna in sina utvalda finplagg och historierna bakom dem. Med dessa skapas en utställning där det på ett engagerande och nyskapade sätt belyses nya aspekter av ett redan fastställt samhällsproblem. Genom en insydd QR-kod där framtidens bärare kan läsa om tidigare äventyr och själva fylla på med sina egna historier innan de lämnar plagget vidare, skapas ett textilt kedjebrev.
Projektet riktar sig mot diverse grupper med NFP-diagnos. Projektet kommer att genomföra workshops med NÖHRA-FUN modellen och dess tankesätt. Deltagarna för möjlighet att använda den med tillhörande arbetsmaterial för att på egna projekt i livet se hur man på ett strukturerat och okomplicerat sätt tar fram värdefull information för att göra ett förändringsarbete eller en stegförflyttning i ett projekt. NÖHRA-FUN är en metodik som skapades för över 20 år sedan av Kjell Enhager och Magnus Kull.
Ett bra sätt att motverka klimatångest är att göra något och engagera sig.
Projektet vill skapa en plattform där personer kan berätta vad de vill göra för att hjälpa klimatet. De som vill göra något men inte vet vad ska få hjälp med hur de kan engagera sig. Projektet vill möjliggöra både att lokala klimat-initiativ växer och kan skapa mer gott i samhället, men även att fler inspireras att göra mer och på så sätt minska Helsingborgares klimatångest genom att förvandla ångest till aktion.
Flera studier påvisar skärmtidens negativa effekter på sömn och mental hälsa.
Projektet vill hjälpa barn att lämna skärmen till förmån för mer aktiv lek. Genom att skapa ett geo-cachat spel vid lekplatser som både utbildar i stadens historia men också satsar på utmaningar på plats vill projektet skapa fina stunder för hela familjen. Genom spelet ska fokus skiftas från smart-mobilen till den verkligen världen, här och nu.
Projektet vill samla Helsingborgs stads medborgare från minst 22 olika länder i ett körprojekt som kommer att kulminera i dels ett konsertprojekt längs med stadens linje 1 buss och dels i en färgsprakande slutkonsert. Båda konsertdelar kommer att ske under H22 City Expo, sommaren 2022. Vägen till dessa slutdestinationer kommer att innehålla många övningstillfällen där människor från olika delar av staden kommer att träffas och sjunga tillsammans i uppbyggnaden av kören inför slutkonserterna.
Projektet kommer att uppmana till gemenskap, kulturutbyte och även mental hälsa. Det finns mycket forskning som tyder på att körsång är positivt för den mentala hälsan och detta har idégivarna tagit fasta på i sitt projekt.
Bright Act är en mobil- och webbapplikation som hjälper våldsutsatta att hitta allt samlat stöd på ett ställe. Projektet kommer skapa en första version av appen, som bland annat kommer innehålla hjälporganisationer och jourer i support chattar, hjälp från advokater, mikro-utbildningar från organisationer och myndigheter, och kontakt till polis och socialtjänst. Appen kommer vara evidensbaserad, och framtagen tillsammans med ledande forskare i Sverige.
Projektet vill testa och införa appen till invånarna i Helsingborg som en pilot. Målet med projektet är att förstå behoven och kunna omsätta kunskapen och önskemålen från invånarna till att släppa en app som de själva varit med och styrt utvecklingen av.
Män tar endast ut 20 procent av föräldrapenningdagarna innan barnets tvåårsdag. Det leder till negativ påverkan på kvinnors löneutveckling, inkomstutveckling, karriär och pensioner. I ett aktivt socialt föräldraskap tar trygga kompetenta pappor ut fler föräldradagar. Idégivaren vill skapa en social robot med meddelandetjänsten Telegrams funktion ”Vänner i närheten”.
Projektet vill göra det socialt, tryggt och enkelt att träffas och umgås med föräldralediga pappor på ett spontant sätt anpassat för livet som pappaledig med småbarn 0-3 år. Med hjälp av Telegrambotten meddelar en medlem nätverket att just idag är de på väg ut och vad de har för planer. Andra pappor i närheten notifieras och kan ansluta.
Projektet vill arrangera ett hackathon med fokus på vad som är relevant för våra unga människor när det kommer till pedagogik? Vilka färdigheter behöver de för att kunna utveckla sin potential? Hur kan unga människor få göra sina röster hörda och jobba tillsammans?
Projektet baseras på en design-thinking metod, idégivarna kommer att facilitera microlearnings som stimulerar till att skapa bättre förutsättningar för ungdomars helhetshälsa. Projektet går över två dagar och är riktat till högstadie- och gymnasieelever på stadens internationella skolor, drygt 30 elever kommer att delta.
Projektet handlar om att etablera en länk mellan en grupp teaterintresserade barn och en grupp vuxna med teatererfarenhet, genom en serie av interaktiva teaterföreställningar och metoden
Community Theatre. Alla projektets delar kommer ske digitalt. Projektets syfte är att minska strävan för fysiskt umgänge, särskilt mellan olika åldrar, att båda målgrupperna får diskutera på lika villkor och att ersätta uteblivna studiebesök och göra meningsfulla utvecklingsaktiviteter för barn.
Detta kommer resultera i ökad digital kompetens hos äldre människor och att introducera barn till digitala verktyg. Projektet kommer genomföras med 15 vuxna och 20 barn, och målgruppen är främst personer med en utländskt bakgrund.
Projektet vill bjuda in barn och unga, samt deras familjer till den magiska världen hos figurerna Depp & pepp. Idégivarna vill skapa en snitslad bana med QR-koder som blir som en peppande magisk röd tråd genom Sundspärlan och Habiteum. Banan hjälper användarna att pröva och öva, samarbeta, omfamna både sin rädsla och sitt mod. Få balans mellan sin egen och sin kompisar Depp och pepp. När man scannrar en QR-kod visas en kort animerad film med en Depp- och pepp-utmaning som inspirerar deltagarna att ta sig runt banan på ett lite mer kreativt
sätt.
Banan ska lanseras under H22 men med hjälp av QR-kodens möjligheter kan banan uppdateras och på så sätt bevaras levande även efter H22.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.