Daglig verksamhet

En del personer har en funktionsnedsättning som gör det svårt att få ett vanligt arbete. Då kan de besöka en daglig verksamhet för att få sysselsättning. Den dagliga verksamheten ska vara så likt ett vanligt arbete som möjligt.

Arbetsuppgifterna på den dagliga verksamheten är anpassade efter dina intressen, behov och förutsättningar. Exempel på arbetsuppgifter är:

  • friskvård
  • musik
  • trädgårdsarbete
  • köks- och serviceuppgifter
  • tryckeri
  • sinnesstimulering
  • återvinning av kläder
  • tillverkning och försäljning av hantverk.

Att besöka en daglig verksamhet ska vara både utvecklande, stimulerande och meningsfullt.

Så ansöker du

Daglig verksamhet riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning eller autism samt till dem som har fått en hjärnskada i vuxen ålder. Daglig verksamhet ingår i lagen om stöd och service till vissa personer med funktionsnedsättning, LSS.

Du kan ansöka om daglig verksamhet genom e-tjänsten Ansökan om insatser eller genom att fylla i blanketten för ansökan om insatser enligt LSS (pdf, 219 kb). Du kan också ansöka genom att ringa Helsingborg kontaktcenter, telefon 042-10 50 00. En LSS-handläggare kontaktar dig senast nästkommande vardag. Handläggaren påbörjar sedan skyndsamt en utredning av din situation och beslutar om du har rätt till daglig verksamhet.

Är du missnöjd med beslutet kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Lämna din överklagan till vård- och omsorgsförvaltningen inom tre veckor från den dag du fick ta del av beslutet. Du måste bland annat beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras. Mer information om hur du gör för att överklaga framgår av beslutet.

Centralen för sysselsättning

När du har fått ett beslut om daglig verksamhet kontaktar Centralen för sysselsättning dig för att informera dig om vilka dagliga verksamheter som finns att välja mellan. Centralen för sysselsättning hjälper dig även när du önskar byta daglig verksamhet.

Telefonnummer: 042-10 60 88.
Mejl: centralenfor.sysselsattning@helsingborg.se

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.