Trafikåret 2024 – årlig uppföljning

Trafikåret är en del av den årliga uppföljningen av Trafikplan 2017 och en redovisning av trafikutvecklingen i Helsingborg. Här sammanställer vi fakta och statistik, beskriver vad vi gjort under året samt gör en analys över utvecklingen och ger rekommendationer för fortsatt arbete.

Här sammanfattar vi trafikåret 2024 med det viktigaste kring hur utvecklingen har varit, varför det ser ut som det gör, samt vilka effekter vi får av de åtgärder som gjordes under året.

Det här har vi gjort

  • Den senaste resvaneundersökningen från Region Skåne visar positiva resultat för Helsingborg. Jämfört med föregående mätning har andelen resor till fots, med cykel och kollektivtrafik ökat – vilket visar att våra satsningar på hållbara resvanor ger effekt.
  • Vi har genomfört ett flertal trafiksäkerhetshöjande åtgärder, bland annat upphöjda
    cykelöverfarter vid Södergatsviadukten, i Mariastaden, Påarp, Rydebäck samt Ödåkra.
  • Vi har byggt flera nya gång- och cykelbanor som knyter samman stadens nät. Bland annat längs Furutorpsgatan, Gustav Adolfs gata, Elinebergsvägen, Ramlösavägen och Koppargatan. I samband med dessa projekt har vi också anlagt hastighetsdämpande åtgärder för att skapa tryggare trafikmiljöer.
  • I Miatorp och Kattarp har vi svarat på återkommande synpunkter om trafiktrygghet och genomfartstrafik genom att anlägga trygghetsgupp på Skogsgatan, Vallmogatan, Decauvillegatan och Rallaregatan.
  • Vi har fortsatt vårt arbete med att säkra skolmiljöer genom hastighetssäkrade passager. Exempelvis utanför S:t Jörgens skola och Västra Ramlösa skola, där den tidigare gångtrafiksignalen har ersatts med två upphöjda korsningar för ökad säkerhet.
  • Vi har satsat på säker cykelparkering genom att anlägga nya cykelparkeringar med tak vid stationerna i Mörarp och Påarp, vilket underlättar och uppmuntrar till cykelpendling. Under våren 2024 öppnade den nya tågplattformen i markplan vid Helsingborg C – en viktig satsning för att förbättra tillgänglighet och kopplingar mellan färdsätt.
  • Den 1 juni deltog över 200 personer i Helsingborgs andra cykelparad. Med glädje och engagemang cyklade vi tillsammans från Sundstorget genom staden, ett tydligt exempel på hur vi stärker cykelkulturen i Helsingborg.
  • Vi har arbetat aktivt med barn och unga genom Barntrafikskolan och det nya projektet Skoj på Hoj, som på ett lekfullt och pedagogiskt sätt lär barn om balans, trafikkunskap och säkerhet i trafiken.

Fortsatt planering

  • Vi befinner oss i ett mellanår där mycket nytt ska tas fram – nya planer, nya analysmetoder
    och nya angreppssätt. Detta ger oss möjlighet att tänka om och tänka nytt inför framtiden.
  • Vi behöver fortsätta att utforska och utvärdera olika datakällor för att få en djupare förståelse för människors rörelsemönster och resvanor.
  • Vi ska ta fram en ny cykelplan med fokus framåt. Här vill vi testa nya idéer, nya sätt att planera och främja ett ökat och säkert cyklande i staden.
  • Vi ser att rapporteringsgraden för olycksstatistik fortfarande påverkas av pandemin. Eftersom restriktionerna kvarstod under början av 2022 kan det året inte användas som ett nytt nolläge. Vi behöver därför arbeta vidare för att undersöka vad det nya nolläget egentligen är.
  • Vi ska fortsätta arbetet med att ta fram en trafiksäkerhetsplan och samtidigt utveckla vår verktygslåda för att kunna möta framtidens behov av säkra trafikmiljöer för alla trafikanter.
  • Vi ska ta nästa steg i arbetet med vår mobilitetsplan (SUMP) genom att ta fram konkreta handlingsplaner kopplade till den. Dessa ska omsätta strategierna i praktiken.
  • Vi fortsätter planeringen kring elektrifiering och laddinfrastruktur för att möta framtidens mobilitetsbehov och möjliggöra en övergång till fossilfria transporter.
  • Vi ska utforska och testa innovativa lösningar för godstransporter, bland annat robotiserade leveranser och last mile-lösningar som kan effektivisera och minska utsläppen från varutransporter i staden.
  • Vi vill främja en stark cykelkultur i Helsingborg. Genom kampanjer, cykelparader
    och stöd för implementering i den kommunala verksamheten ska vi skapa engagemang och synliggöra cykling som ett självklart val. Vi undersöker också hur vi kan främja cykling inom stadens egna verksamheter, exempelvis genom förmånscyklar och interna initiativ för hållbart resande.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.