Så här loggar du in och startar din ansökan (steg 1-5)
Logga in med Bank-id
Saknar du bank-id kontakta din bank.
Här startar du din ansökan.
Klicka på "Ärenden".
Klicka på "Möjliga ansökningar".
Klicka på "Ansök".
Klicka på "Nästa".
Så här kontrollerar du dina uppgifter, lägger till medsökande och barn i hushållet (steg 6-8)
Här ser du dina personliga uppgifter
Här ser du dina personliga uppgifter. De hämtas automatiskt eftersom du loggar in med BankID.
Kontrollera att uppgifterna om dig stämmer och fyll i resten. När du är klar klicka på "Nästa".
Lägg till medsökande
Lägg till medsökande om du ansöker tillsammans med någon.
Om du ansöker själv klicka bara på "Nästa".
Fyll i om det finns barn i hushållet
Fyll i om det finns barn i hushållet. Fyll i även om barnet bara bor hos dig/er ibland.
Om det inte ingår barn i hushållet klicka i rutan "Inga barn finns i hushållet" och därefter på "Nästa".
Så här registrerar du en inkomst (steg 9-10)
Fyll i inkomster
Inkomster är pengar som du tjänar, lånar eller får på något sätt. Till exempel kan det vara lön, hyra från någon som bor hos dig eller om någon swishar dig pengar.
Registrera en inkomst
Här registrerar du din inkomst.
Om du har flera inkomster, upprepar du stegen för varje inkomst.
Så här registrerar du dina utgifter (steg 11-13)
Här går du igenom dina utgifter.
Om det redan finns registrerade utgifter, kontrollera att de stämmer.
Observera! Du behöver inte bifoga handlingar.
Här registrerar du en ny utgift.
1. Klicka på pilen för att öppna menyn.
2. Välj vilken utgift du har (till exempel Medicin).
1. Fyll i kostnad.
2. Fyll i datum när du betalt.
3. Klicka i Sökande (att det är din utgift).
4. Klicka därefter på Spara.