Biokolsprojekt med stöd från Bloomberg Philanthropies

NSR och Helsingborg har med finansiellt stöd från Bloomberg Philantropies skapat RecoPark, ett kompetenscenter för att utveckla biokol vid återvinningsanläggningen på Filborna i Helsingborg.

Centret är nära kopplat till NSR:s produktionsanläggning där trädgårdsavfall från invånarna och staden omvandlas till biokol. Biokolet kommer bland annat att användas som jordförbättring i parker och trädgårdar för att göra staden grönare, och är samtidigt en kolsänka där koldioxiden kan bindas i tusentals år, vilket minskar effekten från klimatförändringarna.

Idén att skapa ett kompetenscenter för befintliga och nya användningsområden för biokol är en logisk följd av de produkt- och energiflöden som samlas på en återvinningsanläggning som producerar biokol. Målgrupper för kompetenscentret kommer att vara forskare, näringslivet samt intressenter inom kommunal sektor.

Kompetenscentret innehåller ett laboratorium inklusive en mindre biokolsanläggning för tester, utrustat för att möta behoven av tillämpad forskning. Där finns också en utställning som kommunicerar tidigare och aktuella projekt och som även beskriver biokol ur ett klimatperspektiv. Centret är också tänkt att vara en samlingsplats för ett framtida nationellt nätverk för biokolsintressenter.

Som en del av samarbetet med Bloomberg genomfördes i juni 2023 i Helsingborg den största internationella biokolskonferensen någonsin med över 400 deltagare från 25 länder.

NSR representerade Helsingborg stad i samarbete med EBI, European Biochar Industry (branschorganisation) och forskarnätverket Nordic Biochar network.

Kontaktperson: Eva Stål, NSR, mejladress: eva.stal@nsr.se.

Bloomberg Philanthropies investerar i 941 städer och 173 länder runt om i världen för att säkerställa bättre, längre liv för många människor. Organisationen fokuserar på fem nyckelområden: konst, utbildning, miljö, statlig innovation och folkhälsa. Bloomberg Philanthropies omfattar alla Michael R. Bloombergs bidrag, inklusive hans stiftelse, företags- och personliga filantropi samt Bloomberg Associates, ett pro bono-konsultföretag. Läs mer på Bloomberg Philantropies webbplats.

Helsingborg är en av tio städer världen över som fick ta del av tekniskt expert- och implementeringsstöd från Bloomberg under 2021. Av dessa tio har Helsingborg blivit utvalt att som en av sju städer få finansiellt stöd 2022/2023.

Projektet avslutas under 2024.