Ny metod för stadsdelsutveckling – SafeGrowth

Helsingborg testar en ny metod för stadsdelsutveckling med fokus på invånarengagemang – SafeGrowth.

Under en studieresa till New York 2018 träffade enheten för Trygghet och säkerhet New York City Mayors Office, där de berättade om trygghetsarbetet och sin satsning på SafeGrowth. Grundaren Gregory Saville från organisationen AlterNation LLS och Ifeoma Ebo från New York City Mayors Office of Criminal Justice kom därefter till H22 Summit hösten 2019 där de presenterade SafeGrowth metoden.

Du kan se deras presentation i den här filmen (Youtube)

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Därefter inleddes ett samarbete vilket resulterade i en satsning i Helsingborgs stad med pilotområde Drottninghög.

Innovationen i metoden ligger i utförandet

SafeGrowth utgår ifrån CPTED (crime prevention through environmental design) vilket innebär att vi arbetar i ett avgränsat bostadsområde tillsammans med invånare, näringsidkare och lokalpolisen för att minska förekomsten av brott genom att bygga/förändra miljöer på ett sådant sätt att brott försvåras. Detta genom att även ta hänsyn till den sociala aspekten av brottsprevention.

Innovationen i metoden ligger i utförandet samt att den inte är beprövad, varken i en svensk eller europeisk kontext. Man menar att brottslighet bäst hanteras i det geografiska området/stadsdelen och att det görs bäst tillsammans med dem som bor i stadsdelen genom principen To – For – With.

Arbetet utgår ifrån ett botten upp perspektiv och med strategin att arbeta så nära rötterna som möjligt. Det bygger också på att invånarna tillsammans får en förståelse och lär sig att använda metoden och verktygen för att förebygga brottslighet och skapa säkra, trygga och hållbara platser på lång sikt.

Målet är att hitta ett samband mellan den faktiska brottsligheten och den upplevda otryggheten på platsen för att ta fram lämpliga strategier, allt i samarbete med stadens invånare. Arbetet sker enligt de fem stegen: visionen, problemidentifiering, problemanalysering, strategi samt utvärdering.

Se film om initiativet

Du kan se filmen här på Youtube.

SafeGrowth metoden har sedan hösten 2020 implementerats i staden genom två utbildningsinsatser, 2020 samt 2021. Under 2022 har vi arbetat med att implementera metoden i Drottninghög.

SafeGrowth genomförde en showcase under H22 City Expo där tjänstemän och invånare tillsammans visade upp sitt arbete samt deltog i konferenser och H22 Talks. Invånarna har sedan oktober 2021 lagt ner ett inspirerande frivilligt engagemang och kämpat för att skapa en invånardriven mötesplats på området som blir navet för trygghetsarbetet och testas skarpt under 2023 under namnet TillsammansDDF.

Mötesplatsen som är igång sedan årsskiftet 22/23 innebär en satsning i stadsdelarna Dalhem, Drottninghög och Fredriksdal och erbjuder riktade aktiviteter till barn och unga samt vuxna flera dagar i veckan med olika fokusområden. TillsammansDDF fungerar som en sluss där det ges möjlighet till stegförflyttningar i trygghetsarbetet i samarbete med bland annat Rekrytera, Idé A, Aktivitetshuset Tryckeriet, Helsingborgshem, kyrkan, stadsdelsmammorna, öppna förskolan med flera.

Kontaktperson: Iman Abbas, säkerhetsstrateg, stadsledningsförvaltningen, mejladress Iman.abbas@helsingborg.se

Susanne Sellami, koordinator, kulturförvaltningen, mejladress susanne.sellami@helsingborg.se