Ansök om ekonomiskt bistånd

Här kan du ansöka om ekonomiskt bistånd, i vardagligt tal kallat försörjningsstöd eller socialbidrag.

Du ansöker digitalt om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst som du når dygnet runt från din mobil, surfplatta eller dator. För att kunna ansöka eller logga in behöver du ha en e-legitimation och vara folkbokförd i kommunen. Kontakta din bank om du inte har någon e-legitimation.

I e-tjänsten kan du:

  • ansöka om ekonomiskt bistånd,
  • se när din ansökan kom in och när den behandlas,
  • få besked om du behöver komplettera din ansökan,
  • se vad beslutet blev och varför,
  • se när du får pengar och hur mycket,
  • se hur du överklagar ett beslut,
  • se vem som är din handläggare,
  • se om du är utvald för stickprovskontroll, så spara dina papper/handlingar.

Tänk på följande innan du söker ekonomiskt bistånd:

  • Ansök så sent som möjligt i månaden, ungefär när du har fått alla räkningar som du brukar få.
  • Spara kvitton om resekostnad. Det kan vara kvitto på papper, i en app eller i din mobil. Har du inga kvitton riskerar du att inte få bistånd till det.
  • Du kan göra en ny ansökan runt den 9:e i månaden. Till exempel runt den 9 maj kan du söka för juni.
  • Om du har ekonomiska tillgångar måste du omsätta och använda dessa innan du kan få ekonomiskt bistånd. Ekonomiska tillgångar är till exempel pengar på banken, aktier, bil, fastighet, bostadsrätt eller andra värdesaker.
  • Om du är gift eller sambo ska du och din partner göra en gemensam ansökan. Om ni ansöker för första gången och är berättigade till bistånd, kommer halva beloppet att utbetalas till dig och halva till din partner.

Här finns mer information om vad du behöver tänka på innan du söker ekonomiskt bistånd.

Observera! Just nu har vi tekniska problem vid inloggning/signering av e-ansökan. Om det händer dig, försök att logga in/signera lite senare.

Du kan söka direkt i din mobil. Om du använder en offentlig dator, till exempel på biblioteket, tänk på att logga ut och stänga ner webbläsaren när du är klar med ditt ärende.

Du som använder webbläsaren Google Chrome kan mötas av en varningstext om ”osäker anslutning”. Du kan undvika problemet och varningstexten genom att använda en annan webbläsare, till exempel Internet Explorer.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right