• E-tjänster och blanketter
  • English
  • عربى
  • Bosanski
  • Kurdî

Fler språk

Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.

Gå till startsidan
Välkommen till Helsingborgs stad
  • För dig som invånare
  • Arbete
  • Bo, bygga och miljö
  • Förskola och utbildning
  • Kommun och politik
  • Omsorg och stöd
    • Behöver du hjälp eller råd?
    • Fonder och stiftelser
    • Stöd till dig som är anhörig
    • Funktionsnedsättning
    • Gifta sig, borgerlig vigsel
    • Skadligt bruk och beroende
    • Ny i Sverige
    • Verksamhetsstöd till organisationer
    • Oro för dig själv eller någon annan
    • Psykisk funktionsnedsättning
    • Hjälpmedel och andra stöd
    • Mottagning och socialjour
    • Ekonomiskt stöd
      • Budget- och skuldrådgivning
      • Ekonomiskt bistånd
        • Vi vill veta vad du tycker om oss
        • Innan du söker ekonomiskt bistånd
        • Krav på dig för att få ekonomiskt bistånd
        • Så utreder vi din ansökan
        • Återkrav
        • Ekonomiskt bistånd under lov
        • Ekonomiskt bistånd till begravning
        • Sekretess och tystnadsplikt
        • Överklaga
        • Frågor och svar om ekonomiskt bistånd
      • God man, förvaltare, förmyndare
      • Hbtq-föreningar
      • Stadens boenderådgivning
      • Om du får för mycket pengar
      • Registerutdrag från Helsingborgs socialregister för privatpersoner
      • Vid dödsfall
    • Stöd till familj, barn och ungdom
    • Ta ett uppdrag inom LSS
    • Våld i nära relation
    • Äldreomsorg och senior
    • Engagera dig som volontär i Helsingborg
  • Trafik och stadsplanering
  • Uppleva och göra
  • Besökare
  • Företagare
  • E-tjänster och blanketter
  • Språk
  • Visithelsingborg.com

    Upptäck Helsingborg – stadens upplevelser, mat och kultur.

  • Businesshelsingborg.se

    Allt för dig som företagare – från etablering till tillväxt.

  • E-tjänster och blanketter

    Här hittar du stadens alla e-tjänster och blanketter – samlat på ett ställe.

  • Företagare Helsingborg

    Är du eller vill bli företagare i Helsingborg? Staden erbjuder service, rådgivning och information till dig som vill starta, driva och etablera företag.

Du är här:
  1. Hem
  2. Omsorg och stöd
  3. Ekonomiskt stöd
  4. Ekonomiskt bistånd
  5. Guider och manualer
  • Skriv ut

Guider och manualer

Här har vi samlat allt digitalt stöd som hjälper dig med din ansökan.

Klicka här för att översätta till arabiska

Hur ansöker jag?

Du ansöker enklast digitalt med din BankID.

Här finns en instruktion hur du ansöker steg för steg.

Varför kan jag inte se pengarna på mitt konto?

Om du inte ser pengarna på kontot kan det bero på att du:

  • kollar för tidigt – ekonomiskt bistånd betalas ut mellan dag 25 och 28 i varje månad, om ansökan har kommit in i tid och du är berättigad bistånd.
  • har gjort en komplettering. Om din komplettering är godkänd tar det några timmar (eller upp till en dag) innan du ser pengarna på kontot.
  • har fått ett avslag, om du till exempel inte följt din planering. Logga in i din ansökan för att läsa mer om beslutet.

Kan jag ändra ett beslut om jag besöker receptionen?

Du kan inte ändra ett beslut, varken genom att ringa eller besöka oss.

Du har möjlighet att överklaga. Du har tre veckor på dig, från det att du har fått beslutet, att lämna in en överklagan. I överklagan skriver du vilket beslut det gäller och vad du inte är nöjd med. Så här överklagar du.

Varför har jag fått ett avslag?

Om du loggar in i din ansökan kan du läsa mer om beslutet.

Hur bifogar jag handlingar?

Det är enklast att fotografera handlingar eller att ta skärmbilder med din telefon. Därefter loggar du in i din ansökan (om du är utvald för stickprov eller behöver komplettera) och lägger till handlingar som vi frågar efter.

Jag är utvald för stickprov. Hur lämnar jag in handlingar?

Om du har ansökt digitalt lämnar du in dina handlingar digitalt. Det är enklast att fotografera handlingarna eller att ta skärmbilder med din telefon. Därefter loggar du in i din ansökan (om du är utvald för stickprov eller behöver komplettera) och lägger till handlingar som vi frågar efter.

Om du har ansökt på papper lämnar du in kopior på handlingarna i brevlådan på Järnvägsgatan 35.

Hur skriver jag ut bilderna som finns i min telefon?

Om du behöver skicka en pappershandling är det enklast att kopiera den, till exempel i vår reception på Järnvägsgatan 35, och skicka den till din socialsekreterare.

Du behöver inte skriva ut en pappershandling som du fotograferat. Du ladda upp bilden på pappershandlingen direkt i din digitala ansökan.

Kan jag skicka någon annan att fråga om mina uppgifter?

Ingen annan kan hämta uppgifter om dig själv. Vi lämnar information om dig bara till dig.

Det är viktigt att bara du loggar in med din BankID i din digitala ansökan och att du har din legitimation när du besöker oss. Ge inte dina ID-handlingar till någon annan.

Behöver du hjälp med att ansöka digitalt?

Om du vill ha hjälp kan du ringa Kontaktcenter, 042-10 50 00.

Du kan också få hjälp i vår reception på Järnvägsgatan 35 under våra öppettider.

Uppdaterad: 25 mars 2024

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Lämna gärna feedback här. Du får inget svar, så skriv inte om din hälsa, ekonomi eller annan privat information. Har du frågor eller behöver hjälp? Kontakta istället Helsingborgs stads Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Någonting gick fel, vänligen försök igen senare. Ditt svar har inte registrerats.
Tack för ditt svar
Du har redan gett feedback på innehållet för denna sidan.

Ämne

Komplettera din feedback genom att välja en kategori.

{{VALIDATION_ERROR_MESSAGE}}
{{VALIDATION_ERROR_MESSAGE}}
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Starta chatt

Mejla

Skicka till
kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl

Besök

Besök oss på Helsingborg kontaktcenter på Stortorget 17.

Visa karta

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.

Behöver du hjälp med att ringa?

Postadress


251 89 Helsingborg

Organisationsnummer: 212000-1157

Om Helsingborg.se

Helsingborgs stads officiella webbplats med service och information för invånare, företagare och besökare.

Snabblänkar

Larm, Press


  • Om Webbplatsen
  • Personuppgiftspolicy
  • Tillgänglighetsredogörelse