Överklaga
Beslut om ekonomiskt bistånd går att överklaga. Du har tre veckor på dig, från det att du har fått beslutet, att lämna in en överklagan. I överklagan skriver du vilket beslut det gäller och vad du inte är nöjd med.
Du har fått ett beslut som du kan överklaga. Så här ska du göra:
- Du överklagar skriftligt. Det behövs inte någon särskild blankett för överklagan, det går bra att skriva på ett vanligt papper.
- I överklagandet skriver du ditt namn, personnummer, vilket beslut det gäller och beslutsdatum.
- Skriv vilken ändring du vill ha och varför.
- Om det finns skriftliga underlag (papper/handlingar) som du tror kan påverka beslutet ska du skicka med dem.
- Lämna (eller skicka) ditt papper till arbetsmarknadsförvaltningen inom 3 veckor från den dagen du fått beslutet.
- Vi tar hand om ditt överklagande skyndsamt, men det kan ta flera dagar.
- Det är handläggare på arbetsmarknadsförvaltningen som fattar beslut i din överklagan.
- Handläggaren ser om det finns skäl att ompröva hela eller delar av beslutet utifrån vad du har skrivit i din överklagan.
- Om arbetsmarknadsförvaltningen inte ändrar beslutet, så som du vill, skickas din överklagan vidare till förvaltningsrätten som är den domstol som prövar beslutet. Förvaltningsrätten meddelar sitt beslut i en dom.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.