Frågor och svar om ekonomiskt bistånd
Här hittar du svar på vanliga frågor om ekonomiskt bistånd, som tidigare kallades försörjningsstöd, socialbidrag.
Fler språk
Please bear in mind, since the Google Translate is an automatically generated translation, we do not take any responsibility for errors in the text.
Här hittar du svar på vanliga frågor om ekonomiskt bistånd, som tidigare kallades försörjningsstöd, socialbidrag.
Det är enkelt för dig att få svar på dina frågor om ekonomiskt bistånd.
Du kan inte ringa din socialsekreterare direkt eller lämna meddelande på telefonsvararen, men så här får du svar på dina frågor:
För att kunna ge bättre service finns flera olika kontaktvägar för dig att få svar på dina frågor. Det är viktigt att du får rätt information även om din socialsekreterare är upptagen, sjuk eller ledig.
Det innebär att du inte kan ringa direkt till din socialsekreterare eller lämna meddelande på telefonsvararen.
Så här kan du få svar på dina frågor:
När du ansöker digitalt har du möjlighet att lämna information till din socialsekreterare. I slutet av ansökan hittar du en ruta som heter Övrigt och där kan du skriva ditt meddelande.
Även på pappersansökan finns en ruta för meddelanden.
Du kan lämna meddelanden fram tills att du har lämnat in ansökan. Mellan ansökningsperioderna kan du ringa Kontaktcenter 042-10 50 00 om du har några frågor.
Ja, du kan skicka brev till din socialsekreterare.
Men om du har ansökt digitalt och blivit utvald för stickprov eller komplettering gör du det i din ansökan.
Om du har ansökt på papper och blir utvald för stickprov eller komplettering postar du kompletteringen till:
Socialsekreterarens namn, Arbetsmarknadsförvaltningen, 251 89 Helsingborg
eller lägga den i vår brevlåda på Järnvägsgatan 35.
Andra handlingar kan du posta till din socialsekreterare:
Socialsekreterarens namn, Arbetsmarknadsförvaltningen, 251 89 Helsingborg
eller lägg dem i vår brevlåda på Järnvägsgatan 35.
Du bör inte mejla eftersom du då lämnar personlig information. Vi använder digitala molntjänster för e-post, därför har vi höjt säkerhet och sekretess enligt GDPR för att skydda dina personuppgifter.
Om vi har bett dig att komplettera din ansökan kan du göra det i din ansökan.
Om du har ansökt på papper postar du din komplettering till:
Socialsekreterarens namn, Arbetsmarknadsförvaltningen, 251 89 Helsingborg
eller lägger den i vår brevlåda på Järnvägsgatan 35.
Den som inte själv kan tillgodose sitt och sin familjs behov av försörjning kan beviljas ekonomiskt bistånd om behovet inte kan tillgodoses på annat sätt.
Annat sätt kan exempelvis vara genom arbete, tillgångar eller andra bidrag du har rätt till. Om du är sambo, gift eller registrerad partner måste ni i första hand hjälpa varandra ekonomiskt.
När du ansöker om ekonomiskt bistånd gör handläggaren en utredning för att bedöma om du har rätt till bistånd innan beslut fattas. Ansökan bedöms utifrån dina behov, din ekonomiska situation och om du uppfyller de krav som kan ställas på dig. En individuell prövning ska alltid göras.
Är du arbetslös krävs till exempel att du är anmäld hos arbetsförmedlingen och aktivt söker alla arbeten du kan klara av. Kan du inte arbeta måste du styrka detta med en läkarbedömning som visar att du har helt eller delvis nedsatt arbetsförmåga.
Vid sjukdom ska i första hand rätten till sjukpenning utnyttjas.
Har du tillgångar kan du normalt inte få ekonomiskt bistånd. Det kan exempelvis gälla bankmedel, aktier, bil, fastighet, bostadsrätt eller andra värdesaker.
Är du 65 år eller äldre och inte har någon pension eller så låg pension att du inte kan försörja dig på den ska du vända dig till Pensionsmyndigheten och ansöka om äldreförsörjningsstöd.
Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd från och med dagen du fyller 18 år och du inte studerar på gymnasiet. Om du studerar på gymnasiet, är det dina föräldrar eller vårdnadshavare som ska försörja dig upp till du är 21 år.
Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd i vår e-tjänst
Kontakta Kontaktcenter 042 10 50 00 om du har frågor.
Du kan även komma till arbetsmarknadsförvaltningens reception för ekonomiskt bistånd på Järnvägsgatan 35. Receptionen är en del av socialtjänsten i Helsingborgs stad.
Ekonomiskt bistånd (samlingsnamnet för försörjningsstöd och andra nödvändiga utgifter som brukar kallas ”livsföring i övrigt”) i form av försörjningsstöd beviljas enligt en norm som regeringen har bestämt. I normen ingår personliga kostnader för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, barnförsäkring, hälsa och hygien.
Till detta läggs gemensamma hushållskostnader för förbrukningsvaror, dagstidning, tv-avgift och telefon. I ekonomiskt bistånd ingår även rimliga kostnader för bostad, hushållsel, hemförsäkring, arbetsresor och fackförenings- eller a-kasseavgift.
Dessa kostnader ska styrkas med hyreskontrakt, räkningsspecifikation eller kvitto. Efter särskild prövning kan ekonomiskt bistånd även beviljas till livsföring i övrigt det vill säga andra nödvändiga utgifter, som exempelvis kostnader för barnomsorg, läkarvård, medicin, och tandvård.
Ekonomiskt bistånd beräknas normalt månadsvis. I socialtjänstens beräkningar ingår gifta, sambor och registrerade partner samt barn som bor hemma och som föräldrarna är försörjningsskyldiga för.
Genom att lägga ihop riksnormen med eventuella månadskostnader för boende, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa får man vad hushållet totalt behöver för att klara sig en månad. Dessa kostnader ska vara rimliga (skäliga). Hushållets behov av ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) får man genom att dra ifrån eventuella egna inkomster och bidrag. Beräkningssättet kan beskrivas så här: Personliga kostnader + gemensamma hushållskostnader + skäliga kostnader till exempel hyra, el, barnomsorg etc. – inkomster och bidrag = behov av ekonomiskt bistånd.
Ekonomiskt bistånd betalas ut mellan dag 25 och 28 i varje månad, om ansökan har kommit in i tid och du är berättigad bistånd.
Vill du få en ansökan prövad måste du lämna in uppgifter om din ekonomi såsom inkomster, tillgångar och utgifter.
Därutöver behövs ytterligare uppgifter som kan vara nödvändiga vid bedömningen av din ansökan. Vilka dessa uppgifter är beror på den situation som du befinner dig i, till exempel om du är arbetslös eller sjuk.
Du som ansöker för första gången (grundansökan) kan komplettera din uppgifter i e-tjänsten, eller kontakta din handläggare.
Du som ansöker om bistånd varje månad kan ringa Kontaktcenter 042 – 10 50 00. Du kan även posta din uppgifter till: Arbetsmarknadsförvaltningen, 251 89 Helsingborg eller lägga dem i vår brevlåda på Järnvägsgatan 35.
Ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) är tänkt att fungera som ett sista skyddsnät för den som har ekonomiska problem.
Om ditt behov är kortvarigt krävs inte att du säljer hus och bil. Detta kan dock bli aktuellt om behovet bedöms bli långvarigt och hus och bil betingar ett sådant värde att en försäljning är motiverad.
Aktier, fonder och banktillgångar ska alltid säljas innan det kan bli aktuellt med försörjningsstöd. Undantag kan finnas om pengarna exempelvis är låsta och förvaltade av överförmyndare. Men har du fått ett bankkonto av mormor för att kunna ta körkort måste du först använda de pengarna till din försörjning.
Även om en försäljning av fonder skulle innebära en förlust, i förhållande till inköpsvärde, måste fonderna säljas innan det kan bli aktuellt med försörjningsstöd. Om du i direkt anslutning till att du ansöker om försörjningsstöd har skaffat bil, eller andra tillgångar som betingar ett visst värde, så påverkar det bedömningen om rätt till stöd.
Beräkningen görs utifrån inkomster och godkända utgifter samt hur många personer som finns i hushållet. Det kan betyda att två lika stora hushåll kan få olika mycket i bistånd eftersom deras behov är olika stort till exempel ena hushållet har högre hyra än det andra hushållet.
Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd till tandvård som är nödvändig och inte kan vänta tills du har egen försörjning och själv kan betala.
Akut tandvård är behandlingar du behöver göra genast på grund av smärta, inflammation eller annat betydande obehag.
Om du redan har ekonomiskt bistånd månadsvis ansöker du till kostnad för akut tandvård genom att skriva in summan i din digitala månadsansökan eller på ansökningsblanketten.
Om du blir uttagen till stickprovskontroll ska du redovisa kvitto eller faktura. Det måste stå på kvittot/fakturan att tandvården varit akut.
Om du ansöker om bistånd i andra fall än vid akuta tandvård ska du kontakta en socialsekreterare och förklara varför du behöver tandvård.
Om socialsekreteraren bedömer att det kan bli aktuellt att godkänna dina kostnader för tandvård får du en blankett att ta med till tandläkaren. Blanketten heter Ansökan tandvård och det står på den hur du ska göra.
Det är viktigt att du väntar på ett besked från socialsekreteraren innan behandlingen påbörjas. När du får besked får du mer information, bland annat om hur du ska göra med betalning.
Arbetsmarknadsförvaltningen godkänner bara kostnader för behandlingar hos tandvårdskliniker som har samma priser som Folktandvården, eller lägre. Vi godkänner inte kostnadsberäkningar från tandläkare som har högre priser. Därför är det viktigt att du tar reda på vilka priser som gäller hos den tandläkare du tänker gå till.
Om tandläkaren föreslår en behandling som kostar mer än 4839 kronor (belopp för år 2022) kommer vår konsulttandläkare att bedöma om tandvården är nödvändig.
Exempel på behandling som brukar räknas som nödvändig är fyllning, rotfyllning, utdragning, behandling av sjukdom i tandköttet, tandhygienistbehandling, ersättning av förlorade framtänder och lösa proteser.
Exempel på behandling som inte brukar räknas som nödvändig är implantat, estetisk tandvård, tandblekning och ersättning av skadade eller förlorade hörn- och kindtänder.
Ekonomiskt bistånd till tandvård – information till tandläkare | Helsingborg.se
Ja, om du lämnar felaktiga eller undanhåller uppgifter vid ansökningstillfällena.
Du kan också bli återbetalningsskyldig om du fått för mycket ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd) på grund av handläggningsfel och borde ha förstått att det var felaktigt. Om du fått ekonomisk bistånd mot villkor om återbetalning ska du förstås också betala tillbaka det.
Med stickprov kontrollerar vi dina uppgifter. Det betyder att du blir slumpmässigt utvald att lämna in underlag för inkomster och utgifter. Stickproven kan ske flera månader i rad, eller i perioder inte alls. Det är en dator (inte handläggare) som gör stickprov och väljer ut vilka som vi ska kontrollera.
Ja, kommunen kan ställa detta krav eftersom det är ett led i att människor som har ekonomiskt bistånd på sikt ska kunna försörja sig själv. Ofta görs detta i samråd med Arbetsförmedlingen.
Beslut om ekonomiskt bistånd går att överklaga. Du har tre veckor på dig, från det att du har fått beslutet, att lämna in en överklagan. I överklagan skriver du vilket beslut det gäller och vad du inte är nöjd med.
Du får bara byta handläggare om det finns särskilda skäl. Att vara missnöjd med en handläggare ser vi inte som ett särskilt skäl.
Ett särskilt skäl kan vara jäv. Jäv är en situation där en person kan tänkas vara partiskt, det kan till exempel vara att du känner din handläggare privat. Då ska du inte ha kvar samma handläggare. För att byta handläggare meddelar du din handläggare detta eller kontaktar oss via vår digitala synpunktshantering.
Om du vill byta handläggare för att du är missnöjd, med till exempel din handläggares bemötande eller tillgänglighet, kan du framföra klagomålen via vår digitala synpunktshantering. Här kommer du till synpunktshanteringen.
Om du inte är nöjd med ditt beslut ska du överklaga beslutet skriftligt. Så här överklagar du.
Om du har någonting som du vill klaga på kan du kontakta oss via vår digitala synpunktshantering. Här kommer du till synpunktshanteringen.
Om du framför ett klagomål som är riktat mot en medarbetare informerar vi alltid ansvarig chef.
Du kan inte ringa direkt till en chef. Men vi tar gärna emot synpunkter, tips och beröm via vår digitala synpunktshantering. Ledningsgruppen för vår verksamhet ekonomiskt bistånd läser ditt meddelande.
Om din synpunkt är beröm eller klagomål på en medarbetare kommer ansvarig chef att hantera informationen och prata med medarbetaren.
Om du vill klaga på ett beslut ska du skriva en överklagan.
I de fall vi inte omprövar ett klagomål läser våra sakkunniga igenom klagomålet och skickar det sedan vidare till förvaltningsrätten.
Nej, du kan även använda BankID på datorn. BankID är ett säkert och vanligt förekommande sätt att legitimera sig.
Det är du som har ett ärende hos oss, inte din gode man. Därför ska du både logga in och signera den digitala ansökan via ditt BankId.
Men självklart kan din gode man hjälpa dig att att fylla i ansökan.
Din gode man/förvaltare kan identifiera sig med sitt eget BankId i receptionen för ekonomiskt bistånd för att få svar på frågor gällande din ansökan.
Du kan komma till vår reception på Järnvägsgatan 35. I receptionen finns värdar som gärna hjälper dig. Ta med dig de räkningar, kontoutdrag, lönespecifikation eller andra papper du kan behöva när du ska fylla i din ansökan.
Om du inte har någon smartphone/surfplatta eller har särskilda behov på grund av funktionsnedsättning kan du ansöka om ekonomiskt bistånd på en pappersansökan.
Om du behöver hjälp med att fylla i din ansökan kan du gå till receptionen för ekonomiskt bistånd på Järnvägsgatan 35 i Helsingborg. Vill du hellre ha hjälp via telefon kan du ringa Kontaktcenter 042-10 50 00.
Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt. Det är både lättare och går snabbare att ansöka på en smartphone eller en surfplatta.
Vid en planerad flytt prövas behovet av ekonomiskt bistånd av den kommun du är bosatt i när du ansöker. Det vanliga är att man ansöker innan flytten, och innan månadsskiftet.
Exempel: En person planerar att flytta till ny en kommun 1 mars. Ansökan för mars månad görs i slutet av februari. I februari befinner sig personen i den kommun hen flyttar ifrån och då är det den gamla kommunen som prövar rätten till bistånd.
När du har flyttat prövas dina ansökningar i första hand av den nya kommunen. Detta kan gälla behov som du kommer på i efterhand och/eller behov som uppstår efter flytten.
Det viktig att du pratar med din handläggare innan du flyttar. Om din boendekostnad blir högre i den kommun du flyttar till, om flytten inte bedöms som nödvändig eller om du bryter din planering/arbete eller studier kan det innebära att du inte får bistånd till din nya hyra.
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Du får inte svar på din feedback. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Helsingborgs stad kan du vända dig till Kontaktcenter. Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.
Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin
Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00
Torsdag: 08.00 — 18.00
Fredag: 08.00 — 17.00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.